Kolmen konstin luottojoukkotaikina

Julkinen keskustelu on näennäisen julkista. Sitä käydään yhä enemmän suljetuissa ringeissä, joihin on pääsy vain ihmisyksilöillä. Yrityksen ja organisaation ääni kuuluu entistä heikommin myös algoritmien muutosten takia. Ja siksi tarvitaan luottojoukkoja.

Luottojoukot ovat niitä, jotka ovat valmiita sanomaan hyvän sanan toiminnastasi ja oikomaan sinuun liitettyjä vääriä tai epäoikeudenmukaisia käsityksiä. Nämä ihmiset voivat tukahduttaa aiheettomat pahat puheet ja ennaltaehkäistä kriisien syntymistä.

Mutta respektiä ei saa ilmaiseksi, se edellyttää sinultakin paljon: työntekijöitä, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita on kohdeltava hyvin ja reilusti. Toimintasi on kautta linjan oltava sellaista, että siihen halutaan ja kehdataan leimautua.

Sosiaalisen median aikana sekä organisaatioilla että yksilöillä on maineensa ja brändinsä varjeltavana. Jokaisen tykkäyksen tai repliikin kohdalla punnitaan, millaisen kuvan tämä antaa minusta, onko tämä reaktio linjassa arvojeni kanssa. Kukaan ei halua olla räikeä mainostaja, joka luukuttaa orjallisesti jonkun brändin viestiä.

Facebookin algoritmimuutos lisää luottojoukkojen tarvetta. Facebook nostaa uutisvirrassa läheisten ihmisten postausten näkyvyyttä ja laskee yrityssivujen ilmaista näkyvyyttä entisestään. Laittamalla rahaa mainontaan, voi nostaa näkyvyyttä, mutta luottojoukkojen tuki on korvaamaton. Ihminen luottaa eniten toiseen ihmiseen, vertaiseensa.

Kolme konstia luottojoukkotaikinan kohottamiseen:

1. Kannusta työntekijöitäsi olemaan läsnä ja aktiivisia sosiaalisen median ryhmissä.
Pidä huoli, ettei heidän tarvitse arvailla arvojanne ja toimintatapaanne. Käynnistä työntekijälähettilyysohjelma!

2. Asiakkaasi ovat luottojoukkojen aatelia. Pidä keskusteluyhteys auki ja hoida etenkin reklamaatiotilanteet superhyvin. Vie asiakaspalvelu aidosti someen, ellei se ole jo siellä.

3. Yhteistyökumppaneiden kanssa on mahdollista määritellä win-win-tavoitteita. Kun on kehun paikka, kehu kumppania julkisesti nimellä. Tämä aktivoi sekä kumppanin työntekijöitä että asiakkaita.

Loppujen lopuksi kyse on vuorovaikutuksesta aitojen, oikeiden ihmisten välillä. Johdon on näytettävä mallia tässäkin asiassa, näin asialle syntyy oikeutus.