Brunnenin blogi: Eettinen viestintä

Mainostajien Liiton tuoreen tutkimuksen mukaan 90 prosenttia suomalaisista yrityksistä on kirjannut vastuullisuuden strategiaansa. Hienoa ja odotettuakin, ovathan suomalaiset lähtökohtaisesti kuuliaisia ja nuhteettomia. Mutta miten vastuullisuus näkyy viestinnässä, ja lopulta arjen teoissa? Mielestäni aika kehnosti.

Mainostajien liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki on sitä mieltä, että vastuullisuuden markkinoinnin kanssa kannattaa olla tarkkana. Muuten touhu voi maistua viherpesulta. Olen samaa mieltä silloin, kun puhutaan mainonnasta.

Tässä tulee kuitenkin parhaiten esille mainonnan ja viestinnän ero. Siinä missä mainonta huutaa, viestintä kuiskii. Viestintä on läsnä kaikessa, mihin liittyvät sanat, äänet, katseet ja kohtaaminen. Se vaikuttaa taustalla ja onnistuessaan vie organisaatiota haluttuun suuntaan.

Takaisin etiikkaan ja vastuullisuuteen. Miksi etiikka näkyy vain vastuullisuusraporteissa kuolleina numeroina ja kuivina käppyröinä? Miksi se on eristetty omaksi saarekkeekseen firman nettisivuilla? Miksi sen kertomiseksi rakennetaan kampanjoita? Miksi sitä halutaan projektinomaisesti sponsoroida?

Eettinen viestintä on voimavara

Etiikan tulisi olla kaikessa viestinnässä läsnä. Väitän, että tulevaisuuden tekevät ne, jotka rakentavat toimintansa eettisyyden ympärille. Ja osaavat viestiä siitä jatkuvasti. Ei sykäyksittäin tai ikävimmässä tapauksessa sitten, kun on jo housut tipahtamassa kinttuihin. Näitä jälkimmäisiä esimerkkejä saa lukea harva se viikko mediasta.

Sekä sinä että minä olemme joka päivä tekemisissä eettisten valintojen kanssa. Moni organisaatio on joko tiedostaen tai tietämättään vaikuttamassa parempaan maailmaan – oli sitten kyseessä puhdas ilma tai vastuullisesti tuotettu ruoka. Nämä megatrendit ohjaavat valintojamme ja ne luovat valtavasti viestinnällisiä kiinnityskohtia. Miten olet itse ottanut ne huomioon omassa viestinnän suunnittelussasi? Ja miten olet saanut luottojoukkosi viemään vastuullista viestiä eteenpäin?