Brunnenin blogi: Viestintä ja palvelumuotoilu

Kun pohjalainen haluaa tietää, missä elät ja mitä teet, hän muotoilee kysymyksen ”Missä vaikutat nykyään?” Yleensä suomalaiset kysyvät vienommin: ”Missä päin olet nykyään?”

Itse kuulun tuohon heimoon, joka kysyy vaikuttamisen avulla tuttavan sijainnin. Muuten kysymys jäisi latteaksi ja mitäänsanomattomaksi. Se vaatisi täydennystä, että mitä tarkoitan. Miksi kysyä epämääräisesti, kun voi mennä suoraan asiaan.

Mielestäni vaikuttamisen kysymyksessä piilee viisautta. Turha vaatimattomuus ja kainous jättävät hienonkin sanoman varjoon. Niillä ei voiteta ihmisiä puolelleen. Miten voisikaan, jos sanoma ei mene kerta kaikkiaan perille. Suomalainenhan harvoin kysyy tarkennusta, vaikkei ymmärtäisikään.

Kesäkuussa Hämeenlinnassa pidetään retoriikan kesäseminaari. Brunnen varasi sinne juuri paikan. Voi, siinäpä oivallinen kurssi kaikille teille, jotka haluatte oppia paremmiksi argumentoijiksi! Vaikuttaminen vaatii viestin tiivistämistä niin simppeliin muotoon, että isoäitisikin ymmärtäisi. Se vaatii myös halua kuulla ja tulla kuulluksi, mikä taas tarkoittaa harkittua sisältöä eri foorumeilla, oikeaan aikaan ja oikeille yleisöille tarjoiltuna.

Pahin virhe on mennä samalla kaavalla kaikkialle ja ajatella, että toistolla pärjää. Ja ne latteudet, kuten joustava, kilpailukykyinen ja kustannustehokas. Seuraavan kerran kun aiot pullauttaa suustasi jonkun noista sanoista, niin nielaise ja mene syvemmälle. Kaiva esille tarina tai esimerkki. Että miten se joustavuus sinun työyhteisössäsi näkyy.

Maailma on siitä jännittävä paikka, että kun luulet oppineesi jotain, huomaatkin opitun taidon pian vaativan taas uutta treeniä. Muutosvauhti pitää mielen virkeänä, kun käsitettä nimeltä mukavuusalue ei enää ole. Tai on se, mutta jos haluat ettei sinua unohdeta, sinne ei sovi jäädä.

Kollegani Riitta lanseerasi blogissaan termin rohkeusmanagement. Mielestäni tuo kuvaa oivallisesti pohjalaista asennetta näkyä ja vaikuttaa.

Mieti siis, missä ja miten vaikutat.