Brunnenin blogi: Viestintä ja palvelumuotoilu

Palvelumuotoilun lähtökohtana on yhdessä tekeminen ja vaikuttavuuden seuraaminen. Miksi viestintä ja markkinointi eivät halua olla mukana rakentamassa uutta?

Tapasin Elinan kanssa keskiviikkona Palmun perustajan Jussi Olkkosen, joka avasi yrityksensä tarinaa ja palvelumuotoilun ideologiaa. Kuulimme, että palvelumuotoilijan vaikeimmat esteet organisaatiossa ovat usein viestintä ja markkinointi. Tyrmistyimme. Onko meidän ala niin protektionistista, että emme päästä uusien ajatusten tuloa luoksemme? Hävetkää, kanssaihmiset.

Palvelumuotoilussa olennaista on jonkun ongelman ennakkoluuloton ratkaisu. Ei ole enää asiakasta ja toimistoa. On asiakas ja toimisto, jonka väestä muodostetaan yhteinen tiimi. Tiimissä kaikki asiat suunnitellaan ja kehitetään yhdessä. Vaikuttavuutta mitataan pitkin matkaa, ja sille on heti aluksi annettu tarkka numeerinen tavoite.

Miksi organisaatiot eivät halua tähän työhön mukaan viestintää tai markkinointia? Siksi, että noissa yksiköissä on edelleen tärkeintä vahtia brändiohjeita ja sitä, että kaikki uuden ja tuntemattomankin suunnittelu tapahtuu vaiheittain ja hallitusti, mielellään riskittömästi. Kapinallisuus on pahasta, sanotaan.

Meitä viestintäosastojen asenne pyörrytti siinä määrin, että päätimme ottaa härkää sarvista. Olemmekin jatkossa ja tarpeen mukaan Palmun kumppanina muurien kaatamisessa. Samalla tuomme Palmun osaamista omien asiakkaidemme käyttöön. Olemme Palmun mukana tilanteen mukaan myös silloin, kun henkilöstölle viestitään uudesta, palvelumuotoilulla kehitetystä liiketoimintamallista.

Uutta syntyy vain kokeilemalla. Välillä epäonnistutaan, mutta ilman haavojen nuolemista ei pääse nauttimaan suuresta onnistumisen tunteesta. Uskallatko sinä olla rohkea? Minkä rohkean teon voit nimetä, joka auttoi organisaatiotasi eteenpäin, mitattavasti?

Jos olet kiinnostunut siitä, mitä palvelumuotoilulla ja viestinnällä voitaisiin saada sinun organisaatiossasi, niin ota yhteyttä meihin tai Palmuun!