Sofor – Älykkäästi erilainen visuaalinen ilme

IT-yritys Sofor etsi kumppania, joka voisi päivittää heidän ydinviestinsä sekä toteuttaa viestiä ilmentävän uuden visuaalisen ilmeen. Kauhavalla, Vaasassa, Helsingissä ja Tampereella toimipaikkojaan pitävä Sofor oli päivittänyt strategiansa, josta piti ottaa elementtejä myös uuteen ilmeeseen.

Strategian kantavana teemana toimii ajatus ’Älykkäästi erilainen. Brunnen tarttui haastavaan, mutta kiinnostavaan työhön. Graafikkomme Mikon kanssa pohdimme, miten ilmeessä näkyisi Soforin ymmärrys asiakkaiden prosesseista ja miksi tekniikka ei ole oleellisin asia vaan se, miten ihmiset ratkaisuja käyttävät. Vanhaa graafista ohjeistoa auditoitaessa huomasimme, että ohjeistoa piti yksinkertaistaa ja etsiä elementit, joilla voisimme korostaa Soforin ainutlaatuisuutta.

”Uuden strategisen viestin oli tavoitettava asiakkaamme. Muutoksen vahvistamiseksi päätimme uudistaa myös yrityksen graafista ilmettä. Teemalla ’Älykkäästi erilainen’ asetimme haasteen itsellemme, kumppaneillemme ja asiakkaillemme: halusimme kannustaa heitä miettimään, voiko ja kannattaako asioita tehdä tulevaisuudessa nykyisestä poiketen”, Soforin toimitusjohtaja Jukka-Pekka Sorvisto kertoo.

Halu tehdä asiat älykkäästi erilailla

Kirkastimme Soforin perusvärejä, otimme lisäväreihin uusia tehostevärejä ja selkeytimme logon värimaailmaa. Ilmeen yhteiseksi tunnistettavaksi yksityiskohdaksi lisäsimme värinauhan, jota asiakas käyttää tehostuskeinona niin lomakkeissa, tulossa olevilla nettisivuilla kuin yritysesittelyssä. Päivitimme myös typografian ja uudistimme Soforin kuvamaailman. Mutta mikä tärkeintä, niin pääelementiksi otimme ’Älykkäästi erilainen’- puhekuplan. Siinä kiteytyy Soforin halu tehdä asiat erilailla kuin kukaan muu.

Ensimmäiset konkreettiset uudella ilmeellä toteutetut materiaalit olivat käyntikortit, Power Point -pohjat, lomakkeisto ja kaikille yhteiset kaulanauhat.

Nälkä kasvaa syödessä

Hiukan isompi ponnistus oli Soforin uuden yritysesityksen tekeminen erityisesti myynnin tueksi. Siitäkin haluttiin tehdä älykkäästi erilainen. Myyjille toteutettiin myös hissipuhevalmennus, jossa videoitiin esiintymistilanne, kyseenalaistettiin totutut esiintymistavat ja annettiin vinkkejä mieleenpainuvaan esiintymiseen.

”Olen saanut osallistujilta vain positiivista palautetta koulutuksesta. Löysimme yhdessä esiintyjien mahdolliset maneerit ja toisaalta taas persoonalliset vahvuudet. Ja mikä tärkeintä, otimme tarinankerronnan mukaan siten, että esitys jää aivan eri tavalla mieleen kuin pelkkä asiallinen ja faktapitoinen vaihtoehto”, Soforin markkinointipäällikkö Helena Malinen sanoo.

Visuaalinen matka ei lopu vielä Soforin kanssa tähän. Syksyn suunnitelmissa on toteuttaa ensimmäinen palveluesite uudella ilmeellä sekä aloittaa uusien nettisivujen suunnittelu.