Työntekijälähettilyyteen vinkkejä Brunnenilta

Vaikka asiakas on kuningas, arvottaa menestyvä yritys henkilöstönsä ykköseksi. Työntekijä on yrityksen lähettiläs, painokas sanansaattaja hyvässä ja pahassa.

”Employee first”, työntekijä tulee ensin, on Virgin Groupin perustaja sir Richard Bransonin tunnettu ohjenuora. Jos kohtelet henkilöstöä hyvin ja tarjoat sille edellytykset tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla, se näkyy suoraan asiakkaalle ja sitä kautta hyvänä tuloksena omistajalle.

Ja halusit tai et, henkilöstö on joka tapauksessa tärkein linkki talon sidosryhmiin, oli kyseessä sitten alihankkija, potentiaalinen asiakas tai muu yrityksesi liiketoimintaan vaikuttava taho.

Miten kohtelet yrityksesi tärkeintä voimavaraa? Millainen yrityskulttuuri teillä on? Rohkaistaanko asiantuntijoita käymään vuoropuhelua sidosryhmien kanssa? Vai pelätäänkö, että jotain arkaluontoista paljastuu? Tai arveluttaako se, että vuoropuhelu ei vahvistakaan olemassa olevaa brändiä. Jos näin on, lienee yrityksen toimintakulttuurissa vielä viilattavaa.

Salassa ei pysy mikään

Syksyn ensimmäisessä A-studiossa Hjallis Harkimo sanoi osuvasti: ”Kun olet julkisuuden henkilö, sun pitää elää niin, että kaikki sun tekeminen kestää julkisuutta. Tai että sä kestät sen. Koska ihan kaikki tulee julkisuuteen. Salassa ei pysy mikään”.

Sama pätee myös yrityksiin. Täytyy elää niin kuin opettaa. Jos yrityksen arvoina on avoimuus ja vastuullisuus, on toimittava niiden mukaisesti. Jätevesien kippaaminen luontoon tulee tunnetusti jossain vaiheessa yleisön tietoon. Tai se, että työpaikalla voidaan huonosti. Ei ole yhdentekevää, millaiset arvot työpaikalla oikeasti on tai miten työntekijät viihtyvät töissään.

Työntekijän sana painaa ja kuuluu kauas

Tutkimusten mukaan työntekijän sanaan luotetaan moninkertaisesti verrattuna ylimmän johdon puheeseen. Näin siksi, että ylimmän johdon odotetaan joka tilanteessa puhuvan yrityksen suulla ja sen puolesta. Työntekijä sen sijaan puhuu useimmin työstään ja työpaikastaan siten kuin hän ne kokee.

Eikä siinä vielä kaikki.  Työntekijöiden sosiaaliset verkostot ovat keskimäärin kymmenen kertaa suuremmat kuin yrityksen virallisten kanavien verkostot. Jos työntekijä puhuu työstään tai yrityksestään myönteisesti, voimme luottaa siihen, että organisaatio on tehnyt jotain oikein.

Joko teillä asiantuntijoita rohkaistaan vahvistamaan asiantuntemustaan sosiaalisessa mediassa? Annetaanko heidän loistaa ja käydä vuoropuhelua some-areenoilla? Ellei vielä, hyödynnä tästä viisi vinkkiä, joilla pääsee alkuun.

Viisi vinkkiä työntekijälähettilyyteen:

1. Salli mokat

Aivan aluksi, salli mokat. Jos ei tee mitään, ei myöskään tee virheitä. Käsi ylös, joka ei ole koskaan tehnyt virheitä? Hyvää niissä on se, että niistä oppii, ja paras työpaikka on se, jossa mokat sallitaan. Ja mainioin esimies sellainen, joka virheen tapahduttua taputtaa olalle ja sanoo: ”Leuka pystyyn, seuraavan kerran onnistumme”.

2. Anna työntekijän valita some-kanavat

Organisaatio valitsee itse oman strategiansa kannalta olennaisimmat some-kanavat. Anna myös työntekijän valita kanavat, joissa hän haluaa olla työpersoonallaan läsnä. Luontevimmat kanavat asiantuntijakyljellä läsnäoloon ovat useimmille Twitter ja LinkedIn.

3. Tarjoa tukea ja työkaluja

Luokaa organisaatiolle yhtenäiset some-ohjeet, joiden avulla asiantuntija voi luontevasti olla läsnä ja käydä vuoropuhelua verkostonsa kanssa. Järjestä sisällöntuotanto-, valokuvaus- tai videokoulutusta. Tuella ja tekemällä oppii.

4. Salli moniäänisyys ja särmä

Ole valmis siihen, että yrityksesi ääni moniäänistyy ja se saa uutta särmää. Samalla äänestä tulee persoonallisempaa ja uskottavampaa. Vuorovaikutus kasvaa ja usein moninkertaistuu. Yrityksesi löytää uusia yleisöjä ja tunnettuus kasvaa.

5. Rohkaise ja kiitä

Kannusta ja kiitä työntekijöitä aktiivisuudesta. Seuraa some-viestinnän vaikuttavuutta ja kerro tuloksista eteenpäin. Järjestäkää some-lounas tai -aamiainen, käykää läpi onnistuneita päivityksiä ja analysoikaa, mikä tekee niistä hyviä. Palkitse paras somettaja teille sopivalla tavalla.

Kaikki voittaa

Jos työntekijälähettilyys on yritykselle parasta mahdollista viestintää, on se sitä myös työntekijälle. Mitä enemmän työntekijät kuuluvat ja käyvät avointa vuoropuhelua olennaisista teemoista itselleen merkityksellisillä areenoilla, sitä enemmän heitä kuunnellaan ja halutaan kuulla. Asiantuntijalle se on erinomainen tapa vahvistaa ammattiylpeyttään ja omaa asiantuntijabrändiään. Ja mikä parasta, kun asiantuntijan vaikuttavuus kasvaa, myös yrityksen tunnettuus ja brändi vahvistuvat.

PS: Jos työntekijälähettilyys on ajankohtaista ja halut siihen käynnistysapua tai sparrausta, autamme mielellämme! Ota yhteyttä!