Brunnenin asiakasreferenssi: Soforin tekoäly

Analytiikkatoimija Sofor osallistui Business Finlandin (ent. Tekes) tekoäly-hankkeeseen, jossa se yhdisti työturvallisuustiedon tekoälyyn. Hanke on ensimmäinen laatuaan Suomessa, missä tekoälyä pystytään käyttämään työkyvyn analysointiin ja ennakointiin. Tekoälyä sovellettiin Outokummussa ja Pohjoismaiden suurimmassa raakateräksen tuottajassa SSAB:ssa.

Tärkeästä hankkeesta haluttiin viestiä, koska monet painivat sekä työtapaturmien ja niistä aiheutuvien työpoissaolojen kulujen vähentämisen kanssa. Noin 15 000 työntekijän yrityksessä työpoissaolojen aiheuttamat kulut voivat olla jopa 50-70 miljoonaa euroa vuosittain. Tapaturmataajuuden pienentämiseen eivät pelkät ihmissilmät pysty, vaan siihen tarvitaan väsymättömän tekoälyn rikastamaa analytiikkaa ja tapaturmiin johtavien tilanteiden ennakointia.

Viestinnän avulla teköälyn edut esiin

Brunnen on pitkäaikainen Soforin kumppani, jonka tehtävänä oli rakentaa näyttävä kampanja potentiaalisille asiakkaille. Tarkoituksena oli saada hankkeelle ja sen tuloksille näkyvyyttä.

”Rakensimme suunnitelman, joka koostui sekä media- että markkinointiviestinnästä. Asiakas oli erittäin sitoutunut ja innoissaan koko projektin ajan, mikä viimeisteli hienon lopputuloksen. Soforin asiakkaille tärkeimmät mediat kirjoittivat aiheesta: seuraahan koko maailma tällä hetkellä niitä mahdollisuuksia, joita tekoäly meille sujuvampaan työelämään tarjoaa”, toimitusjohtaja Taru Nikulainen Brunnenista kertoo.

Juttuvinkkien ja pressiviestinnän ohella Brunnen laati keissireferenssimateriaalin ja auttoi asiakasta viemään viestiä oikealla tavalla eteenpäin.

”Työturvallisuustiedon ja tekoälyn yhdistämisessä olennaista on se, että ihmiselle mahdottomat tehtävät siirtyvät ohjelmistolle. Sovellus jaksaa louhia ja analysoida suuria määriä dataa väsymättömästi ja tunnistaa nopeasti aiemmat, samanlaiset tapaturmat. Se yhdistelee ilmiöitä, sen avulla löydetään tapaturmariskejä ja korrelaatioita, esimerkiksi tapaturma-altteimmat paikat tehtaalla. Myös perusraportointiin saadaan uusia näkökulmia, kuten mihin aikaan vuorokaudesta tai minä viikonpäivänä tapaturma-alttius on suurimmillaan”, Soforin Head of Analytics Kirsti Laurila sanoo.

“Brunnenin vankka ymmärrys työskentelystä median kanssa oli meille erittäin tärkeää. Tekoäly ja työturvallisuus aiheena tuntuvat selvästi kiinnostavan ja pääsimmekin näyttävästi yhdessä asiakkaamme kanssa Tekniikka & Talouteen. Saimme mielenkiintoisia yhteydenottoja ja tapaamisia tämän ansiosta, mikä oli tavoitteenamme, markkinointipäällikkö Helena Malinen Soforilta toteaa.

 

Lue lisää näkyvyyden kasvattamisesta!