Brunnenin blogi: Haluatko ostaa motivaation?

Haluatko ostaa motivaation?

Monella on loman jälkeen hukassa kaksi asiaa: salasana ja motivaatio. Olen itsekin vuosia sitten istunut tyhjin katsein ja miettinyt, että mitä mä täällä teen, munhan piti pelastaa maailma! Motivaatio on vahvasti sidoksissa työn merkitykseen. Viestijätkin tarvitsevat välillä tukea katseen kirkastamiseen.

Motivaatiokato on tärkeä signaali. Etenkin loman jälkeen on usein hetki, jolloin työn ja sen tuloksellisuuden merkityksellisyyteen kiinnittää erityistä huomiota. Tätä kirkasta hetkeä erehdymme yleensä pitämään sumeana hetkenä, jota selitämme sillä, että olemme vielä lomamoodissa. Vuoden tärkeimmän palveluksen työyhteisölle voisimme kuitenkin tehdä kysymällä: miksi me olemme täällä?

Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että porukan sisältä tulevana tämä kysymys on kuin heittäisi tulitikun rutikuivaan ruohikkoon. Siinä palaa herkästi sillat ja pellot, sillä harva työyhteisö pystyy tarkastelemaan omaa toimintaansa kiihkottoman analyyttisesti. Mutta juuri sitä tarvittaisiin, kykyä katsoa työtä ja sen tuloksellisuutta ulkopuolisen, esimerkiksi asiakkaan, jäsenen tai vaikkapa kansalaisen silmin.

Koska kiperien kysymysten esittäminen organisaation sisällä on vaikeaa ja koetaan joissain organisaatioissa epälojaaliksi, tarvitaan ulkopuolista apua. Jos olet miettinyt, mihin konsultteja tarvitaan, niin juuri tähän: näkemään toisin, haastamaan ja kysymään.

Vaikka työssäni joudun välillä olemaan napakka ja tinkimätön, ei tavoitteenani ole loukata asiakasta. Parhaassa tapauksessa onnistun ravistelemaan hänen ajatteluaan niin, että hän rohkaistuu haastamaan omia ja organisaationsa itsestäänselvyyksiä. Se ei aina heti tunnu mukavalta, mutta ajan myötä tuottaa merkityksellisempää ja motivoivampaa arkea itselle ja muille. Aiemmin olen blogissa verrannut konsultointia muurahaisen työhön pionin kukassa.

Viestinnän vetäjä, jos tiimisi istuu tyhjä, mutta älykäs katse silmissään kesän jälkeen, niin soita minulle. Mietitään yhdessä, miten saadaan taas liekki syttymään ja tähtisilmät tuikkimaan.

Riitta Väkeväinen

Riitta Väkeväinen

Riitta on humaani yhteiskuntatieteilijä, joka uskoo avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Vaikuttajaviestinnän strategiat, kirjoittaminen ja mediakontaktit ovat ominta alaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi