Brunnen Communications – viestintätoimisto

Kuka teillä asettaa viestinnän tavoitteet?

Edelleen törmää tilanteeseen, jossa viestinnän tavoitteet on asettanut joku muu kuin viestintäjohto ja johtoryhmä itse. Jokainen käsittää, että se ei tuota oikeaa tulosta.

Mitä ihmettä on mittaaminen?

Viestinnän mittaamisesta on puhuttu jo pitkään, mutta hämmentävää on edelleen se, että silti viestinnän ammattilaiset kokevat mittaamisen vaikeaksi (STT:n ja Procomin tutkimus). Mitataan edelleen mediaosumien määrää, nettisivuilla kävijöitä tai viestintäbudjetin toteutumista – siis viestinnän loppupäätä ja operatiivista loppunäkymää. Voi ei. Onko meidän ala edelleen näin jälkeenjäänyttä?

Mielestäni viestinnän euro- tai prosenttimääräinen tai ihan mikä tahansa numeromääräinen mittaamattomuus on silkkaa laiskuutta. Kyse ei ole todennäköisyyslaskennasta, vaan strategisesta ajattelusta ja käytettävissä olevasta analytiikasta.

Asiantuntijuutta on hyödynnettävä jo suunnitteluvaiheessa

Meillä Brunnenissa yhtäkään pitkäjänteistä asiakastyötä ei aloiteta, mikäli valideja mittareita ei ole asetettu. Toisinaan joudutaan tietenkin vähän soveltamaan, sillä useasti lähtötasoa ei ole. Asiakastyytyväisyystutkimuksia tehdään, mutta aika usein sieltä puuttuvat oikeanlaiset kysymykset viestinnästä. Kannatan, että viestinnän asiantuntemusta hyödynnetään jo suunnitteluvaiheessa ja viestinnän kanssa määritellään projektille lähtötasomittarit. Se, jos jokin, on strategista ja erityisosaamista vaativaa työtä.

Joko tunnet Barcelonan mittausperiaatteet 2.0? Jos et, kysy meiltä. Me kerromme, mitkä viestinnän mittarit sopivat sinun toiminnan tavoitteille parhaiten. Mittareita on satoja, joten niiden oikeiden pohtimiseen ja valitsemiseen tulee käyttää riittävästi aikaa ja ammattitaitoa.

Kohta on jo vuoden 2016 ensimmäinen neljännes taivutettu. Ja enää kolme samanlaista edessä. Sitten pääsemme näkemään, kuinka tänä vuonna asiakkaiden kanssa onnistuimme. Ilman oikeita mittareita onnistuminen olisi vain parasta arvailua ja mututuntumaa.

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi