Brunnen Communications – viestintätoimisto

Kuulumisia CommWorldin kansainvälisestä kokouksesta

Osallistuin kansainvälisen toimistoverkostomme CommWorldin kokoukseen huhtikuussa Venetsiassa. Itse asiassa Brunnen hyväksyttiin kokouksessa uudeksi jäseneksi ja ainoaksi Suomen edustajaksi.

Jatkossa saat siis meiltä entistä laajempaa palvelua kohdemaissasi – olipa kyse sitten viestinnästä tai markkinoinnista, pienistä tai suuremmista tarpeista.

Opin tapaamisessa taas jotakin uutta, kuten jokaisessa kunnon kokoontumisessa kuuluukin. Jaan ajatuksiani tässä teidän kanssa. Ensin totean ylpeänä, että Brunnenin tietotaito ja alaa tuoreesti haastavat näkemykset saivat merkittävää vastakaikua. Tapamme ymmärtää viestinnän iso murros ja rakentaa asiakkaalle ajan henkeen sopiva vaikuttajan rooli kirvoitti vilkkaan keskustelun. Eritoten Maineanalyysi ja Viestinnän Läpivalaisu olivat palveluita, joita usea maa olisi valmis omaksumaan heidänkin asiakkaiden kanssa.

Yhteinen oppi oli myös se, että nyt mitataan nopeuden ja laadun liittoa. Moni pystyy tekemään laatua ajan kanssa, mutta aikaa ei aina kauheasti ole. Pelkällä nopeudella ajetaan taas seinään ja korjataan sitten mainekolhuja.

Fiksu sen sijaan muovailee asiakkaalle nopeutta ja laatua yhdistelevän työtavan, jossa kaikki turhat ja arvoa kehnosti tuottavat välivaiheet on eliminoitu. Konsultin osaaminen keskittyy niihin alueisiin, missä asiakas kipeimmin neuvoa tarvitsee. Kaikki muu on turhaa kohinaa ympärillä – sellaistahan koko meidän maailma on jo täynnä. Kysymykseni onkin, että oletko sinä rohkea kyseenalaistaja? Uskallatko haastaa konsulttisi? Kenties ajattelemaan toisin ja mitattavasti? Miten muuten mittaat viestintää?

Kerro minulle mittarisi, niin arvioin, mittaatko oikeita asioita.

”Angst ist ein schlechter Ratgeber”, sanoi saksalainen kollegani. Pelosta ei ole neuvonantajaksi. Se pätee erityisen hyvin näinä aikoina, kun kaikki tuntuu muuttuvan ympärillä. Jos joskus niin nyt tarvitset yhden selkeän viestin niiden julkisuuden puheenaiheiden ympärille, joista erilaiset yleisöt sinusta riippumatta keskustelevat. Miten hyvin sinä tunnet nuo isot puheenaiheet ja millainen vaikuttamisen strategia sinulla on? Vaikutatko faktoilla vai tarinoilla, vai kummallakin?

Tästä kirjoituksesta näyttikin tulevan pikemminkin sinua haastava kuin valmiita ajatuksia tiputteleva, mutta sellaista kumppanuuttahan me kanssasi haemmekin.

PS. Keskustelimme CommWorldissa myös Brunnenin nimestä. Yksi toimiston vetäjä asui Luzernissa Sveitsissä, saman järven rannalla kuin Brunnenin kaupunki. Kaikki kaupungin vierailijat kuulemma muistavat erityisesti Brunnen-nimisen sisävesialuksen, joka vie vierailijoita läpi yllätyksellisen ja mieleenpainuvien Alppijärvi-maisemien. Sellainen toimija mekin haluamme olla – mieleenpainuva ja sopivan yllätyksellinen.

Annetaan aina vähän enemmän kuin odotat.

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi