Luottamusbisnestä myös jatkossa

Viestinnän ammattilaiset kautta maailman ounastelevat isoja muutoksia alalla lähivuosina. Etiikka nousee yhä tärkeämmäksi, kun viestintä painottuu omaan ja sosiaaliseen mediaan. Mutta välittääkö kukaan enää tiedon alkuperästä? 2018 Global Communications Report kertoo alan näkymistä.

Mediakentän murros, teknologiset innovaatiot ja mahdollisuus hyödyntää dataa ovat merkittävimmät muutoksen airuet, jotka vaikuttavat koko viestintäalaan. Näin vastaavat viestinnän ammattilaiset (noin 1000), joista puolet on Yhdysvalloista, puolet eri puolilta maailmaa. Kuvaa alan tulevaisuudesta piirtää yhdysvaltaisen yliopiston USC:n vuosittainen 2018 Global Communications Report.

Viestintätoimistot uskovat olevansa suhteellisen hyvin valmistautuneita muutokseen, mutta organisaatioiden viestintäyksiköissä usko sopeutumiskykyyn on heikompaa. Vain 36 prosenttia organisaatioiden omissa viestintäyksiköissä työskentelevistä sanoo, että heillä ollaan erittäin tai huomattavan hyvin valmistautuneita tulossa oleviin muutoksiin.

Kaikkein kriittisimpänä taitona alan ammattilaiset pitävät strategista suunnittelua. Perinteiset taidot, kirjallinen ja suullinen viestintä ovat edelleen huipputärkeitä, mutta uutta osaamista tarvitaan etenkin näissä: sosiaalinen media, monikanavaisten sisältöjen hallinnan kehittäminen sekä data ja analytiikka.

Onko oma media vapaa kenttä?

Etiikka on aina ollut kiinteä osa viestintää, näinä aikoina siihen kohdistuu todella isoja paineita, toteaa USC Center for Public Relationsin johtaja Fred Cook raportin alkusanoissa:

– Muuttuva mediakenttä mutkistaa asiaa. Valeuutisten yleisyys, brändätyt sisällöt ja maksetut mielipidevaikuttajat nostavat esiin eettisiä kysymyksiä, joita ei voi ohittaa.

Kysymys etiikasta on tärkeä myös siksi, että painopiste näyttää lähivuosina siirtyvän yhä enemmän mediaviestinnästä omaan mediaan (esim. verkkosivut) ja jaettuun viestintään (esim. sosiaalinen media). Jatkumo näkyy sekä toimistojen ennakoimassa toimeksiantojensa tuoman liikevaihdon muutoksessa että organisaatioiden budjettien painottumisessa niin, että oma media nousee ansaitun kanssa samalle tasolle.

Voiko omassa tai itse maksetussa mediassa sitten tehdä mitä lystää? Voi, jos ei välitä seurauksista, mutta ei kannata. Kuten PR:n grand old man Paul Holmes raportin yhteydessä toteaa: elämme maailmassa, jossa kaikki yritykset vilppiin ja vääristelyyn havaitaan nopeasti ja niistä rangaistaan armotta. Tästä pitävät huolen läpinäkyvyyden nimissä sekä perinteinen että sosiaalinen media, kansalaisjärjestöt, kilpailijat ja käräyttäjät.

Eikö tiedon alkuperällä ole enää väliä?

Global Communications Reportin tekijät kysyivät vuonna 2017 uskovatko viestinnän ammattilaiset, että yleisö erottaa jatkossa ansaitun median sisällöt omasta, jaetusta ja maksetusta mediasta. Tuolloin 51 prosenttia ei uskonut yleisön kykyyn erottaa näitä toisistaan. Vuodessa on tapahtunut iso muutos: nyt 64 prosenttia alan ammattilaisista arvioi, ettei yleisö erota sisältöjä toisistaan.

Hämmentävää on, ettei ihmisten uskota jatkossa edes välittävän mistä heidän saamansa informaatio on peräisin. Lähes 60 prosenttia viestintäihmisistä uskoo, ettei keskivertokuluttajalle ole viiden vuoden kuluttua merkitystä sillä, erottuvatko eri mediatyypit toisistaan. Kun asiaa kysyttiin alan opiskelijoilta, luku nousi 65 prosenttiin. Raportin mukaan luvuissa ei juuri ole vaihtelua eri maiden välillä.

– Kuvitelkaa mitä siitä seuraa viestinnälle, jos kukaan ei tiedä tai välitä mistä heidän vastaanottamansa informaatio on peräisin, raportissa todetaan.

Niinpä, kuvitellaan hetki tätä ja toimitaan vastuullisesti, me viestinnän ammattilaiset. Tämä on luottamukseen perustuvaa työtä. Ja asiakkaat, vaatikaa te viestinnän laaja-alaista ja strategista näkemystä, sillä tulevaisuudessa sitä tarvitaan enemmän kuin koskaan.

Riitta Väkeväinen

Riitta Väkeväinen

Riitta on humaani yhteiskuntatieteilijä, joka uskoo avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Vaikuttajaviestinnän strategiat, kirjoittaminen ja mediakontaktit ovat ominta alaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi