Brunnen Communications – viestintätoimisto

On aika viestiä viestinnästä

Torstaina 10.3. vietettiin Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton MTL:n Communications Awards -juhlaa, jossa käytiin läpi vuoden 2015 vaikuttavia viestintätöitä. Tunnustusta saaneilla kilpailutöillä oli selkeitä yhteisiä nimittäjiä.

Mikä leimaa vuoden 2015 vaikuttavaa viestintää?

Viestintätoimistoille suunnattu Communications Awards järjestettiin tänä vuonna viidennen kerran. Torstai-illan juhlatilaisuudessa kilpailuun osallistuneet viestintätyöt saivat tunnustusta viestinnän eri osa-alueilta. Lisätietoa palkituista töistä löydät esimerkiksi Markkinoinnin & Mainonnan julkaisemasta artikkelista.

Kilpailun tuomariston puheenjohtajan, Posti Groupin viestintäjohtaja Timo J. Anttilan mukaan median rooli osana vaikuttavaa viestintää oli muuttunut merkittävästi. Monissa kilpailutöissä sosiaalinen media toimi viime vuonna viestinnän painopisteenä ja pääkanavana. Somea tuettiin mediavaikuttamisella ja muulla viestinnällä. Lopputuloksena saatiin kustannustehokasta ja vuorovaikutteista viestintää. Tämä yhteinen tekijä esiintyi jopa kansainvälisen viestinnän ja yhteiskuntaviestinnän kilpailutöissä. Viestintämaailma on siis muuttunut aika tavalla.

Sosiaalisen median merkityksen ymmärtäminen organisaatioissa on siis selkeästi kasvussa, mikä on hienoa huomata. Moni palkituista kiittikin avoimesti asiakkaita rohkeudesta panostaa sosiaaliseen mediaan. Totuus on, ettei mikään viestintätoimisto pysty menestyksekkääseen organisaatioviestintään yksin, vaan siihen tarvitaan myös asiakkaan sitoutumista. Tämä seikka on hyvin kriittinen toimiston onnistumiselle – aivan kuten kukaan johtaja ei voi menestyä yksin ja ilman organisaationsa tukea.

Toinen yhteinen nimittäjä useilla töillä vaikutti olevan markkinoinnin ja viestinnän välisten siilojen purkautuminen. Sanoisinpa tässä vaiheessa, että vihdoin. Me Brunnenissa emme ole enää aikoihin erottaneet viestintää ja markkinointia toisistaan. Monissa hankkeissa oli hyödynnetty markkinoinnin ja mainonnan keinoja viestinnän ydinviestin vahvistamiseksi. Tällainen työtapa tuottaa yhä luovempia viestintäkampanjoita.

Viestinnän ammattilaisilla on yhteinen missio

Tilaisuuden juhlapuhujana toimi viime kuussa Talouselämässäkin esiintynyt kahdeksan hallituspaikan markkinointikonkari Anne Korkiakoski. Myös hän korosti viestinnän ja markkinoinnin kriittistä merkitystä yritysten menestystekijänä.

Korkiakosken mukaan markkinoinnissa on vihdoin havahduttu siihen, että sen luomat mahdollisuudet on tehtävä paremmin tunnetuksi. Samalla hän heitti pallon viestintätoimistoille: viestinnän on aika puhua viestinnästä siinä, missä markkinointi on herännyt markkinoimaan markkinointia. Olen ehdottomasti hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että viestinnän merkityksen tunnetuksi tekeminen on meidän kaikkien viestijöiden tärkein ja yhteinen tehtävä.

Olemme valmiina viestintätalkoisiin

Viestinnän mittaaminen ja sen merkitys viestinnän arvostuksen kehittymiselle on viime aikoina alkanut saavuttaa kaipaamaamme keskustelun tasoa julkisuudessa. Hienoa!

Me Brunnenissa näemme, että mittaaminen on konkreettinen keino, jolla viestinnän tehokkuus osoitetaan johdolle. Siksi olemme keskittyneet siihen merkittävästi vuoden 2015 aikana. Viestinnän mittaaminen on alallamme edelleen vasta alkutekijöissä, ja siksi päätimme tarttua härkää sarvista. Olet varmasti itsekin pohtinut sitä, mitataanko teidän viestintää oikeilla menetelmillä. Saatko tulokseksi parhaita arvauksia, epäselviä sinne päin -jatkokehitysehdotuksia tai yksitulkintaisia numeroita vietäväksi sellaisenaan johtoryhmään?

Objektiivisella ja tarkalla mittaamisella viestintä saa jatkossa ansaitsemansa arvostuksen. Kiitos kaikille asiakkaillemme, jotka ovat lähteneet kehittämään viestinnän mittaamista kanssamme! Odotamme taas seuraavia tuloksia jo yhtä innolla kuin tekin.

PS. Lämpimät onnittelut kaikille kilpailuun osallistuneille ja voittaneille töille koko Brunnenin puolesta!

Hanne Bergholm

Hanne Bergholm

Hanne on intohimoinen viestijä, joka syttyy vuorovaikutusvalmiuksien kehittämisestä ja erilaisia sidosryhmiä puhuttelevien viestien muotoilusta.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi