Tavoitteiden asettaminen

Tavoitteiden asettaminen Brunnen palvelu

Olemme huomanneet, että viestinnän tavoitteiden määrittely on edelleen monelle vieras ajatus. Mutta ollakseen vaikuttavaa, viestinnän on oltava tavoitteellista.

 

Kun tiedät mitä kohti haluat mennä ja tavoitteiden on asettaminen on valmiina, pystyt johtamaan niin viestinnän joukot kuin johdon ja avainhenkilöt pelaamaan yhteiseen maaliin.

Tavoitteiden asettaminen ei ole puuhastelua

Huonosti tai olemattomasti asetetut tavoitteet aiheuttavat paljon aikaa vievää puuhastelua, jolla saavutetaan näennäisiä tuloksia. Tiedotteiden julkaisemisen tai medianäkyvyyden määrällinen tavoittelu ei välttämättä tuota ollenkaan sellaista hyötyä, joka edistäisi strategisia tavoitteitasi.

Autamme organisaatiosi johtoa ja avainhenkilöitä luomaan viestinnälle mitattavissa olevat tavoitteet, jotka tukevat suoraan strategisia tavoitteitanne. Tämä edellyttää mm. sen miettimistä, mitkä yleisöt ovat oleellisia tavoitteidenne kannalta ja missä heidän kanssaan on mahdollista kommunikoida.

Mittaaminen monikanavaisuuden selkeyttäjänä

Tavoitteita tarvitaan myös siksi, että vain niiden avulla voidaan mitata onnistumista. Mittaaminen taas on tärkeää, jotta tiedetään mikä toimii ja mitä ei kannata tehdä. Monikanavainen viestinnän kenttä imee valtavasti resursseja, jos yrittää tehdä kaiken sen minkä ennenkin ja vielä uudet temput siihen päälle.

Kuten kaikessa toiminnassa, kannattaa keskittyä tekemään sitä, mikä tuottaa parasta tulosta. Usein se löytyy vasta kokeilun ja vaikuttavuuden arvioinnin kautta.

Tavoitteiden asettamistyössä voidaan hyödyntää kehittämäämme viestinnän läpivalaisua. Se näyttää mitä asioita viestinnässä jo tehdään hyvin ja mitä on syytä kehittää.

Lue lisää myös vaikuttamisen mittaamisesta ja arvioinnista.