Toimitusjohtaja, vaikenemisesi tulee kalliiksi

Johtajan tehtävä numero yksi on rakentaa luottamusta yritystä kohtaan. Se on jopa hitusen tärkeämpää kuin huolehtia tuotteiden tai palveluiden laadusta. Vaikeneminen tärkeistä yhteiskunnallisista asioista on pahinta, mitä johtaja voi tehdä, kertoo kansainvälinen Edelmanin luottamusraportti.

Tämän vuoden Edelman Trust Barometeristä löytyy johtajille sekä hyviä että huonoja uutisia. 28:ssa maassa tehty suuri kyselytutkimus julkaistiin jo alkuvuodesta, mutta julkisuutta hallitsivat mediaan ja julkiseen valtaan kohdistuva luottamuspaine. Dublinissa lokakuun alussa pidetyssä viestintätoimistojen kansainvälisessä ICCO Global Summitissa puitiin raporttia viestinnän näkökulmasta. Lähes 70 prosenttia vastaajista piti toimitusjohtajan tärkeimpänä tehtävänä huolehtia siitä, että yritys on luotettava. Vertailun vuoksi: 60 prosentin mielestä tärkeintä on, että yrityksen tuotot ja osakkeen hinta kohoavat.

Viestintätoimisto Edelmanin globaalien toimintojen operatiivinen johtaja Matthew Harrington puhui ICCO:ssa aktivistijohtajan (Activist CEO) roolista epäluottamuksen aikana. Montako aktivistijohtajaa sinä tunnet vai oletko peräti itse sellainen?

Viesti asioista, jotka ovat merkityksellisiä

74 prosenttia Edelmanin kyselyyn vastanneista haluaa kuulla ylimmän johdon olevan henkilökohtaisesti äänessä asioista, joita yritys on tehnyt yhteiskunnan/yhteisön hyväksi. Toimitusjohtajana sinulta odotetaan siis astumista esiin asioissa, jotka ovat merkityksellisiä yrityksesi työntekijöille, asiakkaille ja lähiyhteisölle, esimerkiksi kunnalle tai kaupunginosalle, jossa toimitte. Ympäristöasioitakaan ei saa unohtaa. Vaaditaan siis sekä tekoja että niistä kertomista.

Mitä Harrington sitten tarkoittaa aktivistijohtajuudella ja mitä ei. Kyse on aktiivisesta toiminnasta tai kannan ottamisesta sosiaalisiin, kulttuurisiin tai poliittisiin kysymyksiin, ilman että asialla on suora yhteys yrityksen tuloksen tekemiseen. Tämän on kuitenkin oltava linjassa yrityksen ydintoiminnan, kulttuurin ja arvojen kanssa. Aktivismia sen sijaan ei ole se, että esittää anteeksipyynnön tai muuttaa sisäisiä toimintatapoja, kun tilanne käy hankalaksi.

Johtaminen vaatii astumaan esiin

Ensin hyvät uutiset. Ota rohkaisuna ja kannustuksena tutkimustulos, jonka mukaan johtajien uskottavuus (credibility) on nousussa verrattuna aiempaan. Edelleen ihmiset pitävät vertaisiaan uskottavampina kuin johtajia, mutta luottamus ihmiseen, joka on kuin minä, on laskusuunnassa.

Sitten huonot uutiset, vaikka oikeastaan nekin ovat hyviä, sillä ne voidaan ratkaista. Vaikeneminen käy todella kalliiksi. 56 prosenttia vastaajista allekirjoittaa väitteen, että toimitusjohtaja, joka pysyy vaiti tärkeistä teemoista ei ansaitse heidän kunnioitustaan. Se on vaikenemisen hinta – kunnioitus häviää ja sen mukana luottamus yritykseesi alkaa helposti rapautua sekä työntekijöiden että asiakkaiden ja kumppanien taholta.

Edelmanin luottamuskysely on tehty 18 kertaa, mukana on 28 maata, vastaajia on yhteensä yli 33 000. Vaikka suomalaisia ei tutkimukseen ole haastateltu, on turha kuvitella, etteivät samat lainalaisuudet koskisi meitäkin. Jos johtaja ei näytä hyvää esimerkkiä sosiaalisen ja yhteiskunnallisen vastuun saralla, sen tekee todennäköisesti kilpailijayrityksen johtaja, joka innostaa alaisensakin mukaan. Mistä sinä haluaisit puhua?

Riitta Väkeväinen

Riitta Väkeväinen

Riitta on humaani yhteiskuntatieteilijä, joka uskoo avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Vaikuttajaviestinnän strategiat, kirjoittaminen ja mediakontaktit ovat ominta alaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi