Tunneäly peittoaa tekoälyn merkitysten tasolla

Tekoäly eli AI on päivänpolttava aihe, ja kaikki me seuraamme sen ympärillä liikkuvaa keskustelua ainakin sivusilmällä. On kuitenkin eräs seikka, joka on kaikessa kohinassa jäänyt pimentoon. Tunneäly, emotional intelligence, EI.

Tekoäly auttaa tulevaisuudessa – ja jo nyt – rutiininomaisissa töissä. Sellaisissa, jotka sisältävät toistoja ja loogisia syy‒seuraussuhteita. Tekoäly ei kuitenkaan osaa vastata kysymykseen ’miksi.’ Se ei pysty tunnistamaan syviä merkityksiä, motiiveja, tunteita.

Viestintä etsii koko ajan merkityksiä. Se on ihmistiedettä, jonka tehtävänä on rakentaa luottamusta. Vasta kun luottamus on ansaittu, voidaan alkaa muuttaa maailmaa. Luottamuksen rakentamiseen taas liittyy etiikka ja vastuullisuus. Siksi ne ovatkin viestinnän ja viestijöiden perusarvoja. Meidän sielumme ei ole koskaan ostettavissa, eikä lahjottavissa. Tunneäly, EI, erottaa oikean ja väärän, eettisen ja epäeettisen. Puhutaan syvistä merkityksistä, jotka jäävät helposti varjoon, mikäli niitä ei sanoiteta ja viestitä oikein.

Olin viikko sitten moderoimassa asiakkaani vuoden suurimmassa tapahtumassa. Pääpuhujaksi oli kutsuttu avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja. Valtaoja avasi ajatuksiaan teemalla ”Tiedon maailma, parempi maailma.” Hänen pääteesinsä oli se, että innovaatioilla ja rohkeilla keksinnöillä vaikutetaan parhaiten maapallon kestävyyteen. Niin, IPCC:n ilmastoraportin karmaisevat tulokset vilahtelivat Valtaojankin puheen taustalla.

Valtaojan puheessa huomioni kiinnitti erityisesti ihmistieteiden merkitys maailman kehityksen tulkitsijoina. Teknologialla löydetään uusia tapoja toimia säästeliäämmin, vastuullisemmin ja luotettavammin. Mutta teknologia ei sovi isännäksi, se pysyköön renkinä.

Niin paljon kuin erilaiset kommunikaatiosovellukset meitä auttavatkin, eivät ne voi koskaan korvata inhimillistä kohtaamista. Vuorovaikutusta tarvitaan – diginä ja livenä. Viestintä ja muut humanistiset tieteet auttavat meitä ymmärtämään itseämme ja tapaamme toimia. Ja tuota tulkinnan taitoa tarvitaan aina vain monimutkaistuvassa maailmassa, valeuutisten aikana.

Tyttäreni kertoi, että nuorten trendiharrastusten kärkeen on kiilannut patikointi. Miksi? Kuulemma siksi, että nuoret kaipaavat ympärilleen aitoutta, merkityksellisyyttä ja intensiivistä läsnäoloa itselleen tärkeiden ihmisten kanssa. Siis aitoa viestintää ennen kaikkea!
Ilahduin, kun kuulin tämän.

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi