Viestijä, näillä ohjeilla kasvat valmentajaksi

Vastuuta viestinnästä ei voi jättää pelkästään viestintäyksikön tehtäväksi. Mutta miten ihmeessä muu organisaatio saadaan sitoutettua viestinnän tueksi? Ei ainakaan kerjäämällä palveluksia, vaan osoittamalla liiketoiminnan kannalta relevantteja tuloksia. Ensimmäiseksi tarvitset johdon tuen, joten kulmahuoneeseen mars!

Organisaatiot ja yritykset viestivät koko ajan, kaikissa tilanteissa. Siksi vastuuta viestinnästä ei voi jättää pelkästään viestintäyksikön tehtäväksi. Näinhän on ollut aina, mutta vasta viime aikoina ilmiö on tunnistettu ja osattu nimetä viestinnäksi. Se miten asiakaspalvelu kommunikoi asiakkaiden kanssa, miten asiantuntijat keskustelevat median kanssa, miten työntekijät puhuvat työpaikastaan ja sen tavasta toimia ja kuinka hyvin ymmärretään sidosryhmien ja yleisöjen arvoja.

Viestintä on kohtaamisia ja vuorovaikutusta. Siksi puhumisen tai kirjoittamisen ohella olennaisen tärkeää on kuunteleminen ja ymmärtäminen. Organisaatiot ja yritykset eivät pääse mukaan läheskään kaikkiin keskusteluihin, joissa niille tärkeitä teemoja puidaan. Sosiaalisessa mediassa keskustelut siirtyvät yhä enemmän yksityisiin ryhmiin, joihin vain ryhmän tai sen teeman kannalta relevanteilla yksilöillä on pääsy. Viestinnän väki, tai se yksi ainoa viestijä, ei millään pysty ulottamaan haiveniaan lukuisiin eri näkökulmista käytäviin keskusteluihin. Mutta jos muu organisaatio saadaan valmennettua yhteisen viestin viejiksi, saadaan paljon aikaan.

Viestijä onkin nykyisin entistä enemmän valmentaja.

Kirkasta viestinnän tavoite ja tulos

Miten sitten saadaan muut innostumaan viestinnästä? Kuten kaikessa, ihmisten pitää ensin ymmärtää mikä viestinnän merkitys on eli mitä sillä tavoitellaan. Jos tätä ei pysty avaamaan muille, heidän rekrytoimisensa viestinnän tueksi kuulostaa siltä, että yrität vain lykätä omia töitäsi heidän tehtäväkseen. Toinen oleellinen asia on osoittaa viestinnän tulokset eli mitä sillä saadaan aikaan. Liian usein viestinnän tavoitteena on saada näkyvyyttä. Ei se ole vielä mikään tavoite, se on vasta keino saavuttaa jotain! Etenkin asiantuntijoita pelkkä näkyvyys ei tavoitteena puhuttele, joillekin se on jopa halveksittava tavoite.

Jos siis haluat valmentaa organisaatiotasi viestimään, hoida nämä asiat kuntoon:

• Varmista mandaatti valmentavalle roolillesi. Se tarkoittaa sitä, että johdon ja esimiesten on pysyttävä viestinnän tavoitteiden takana. Jos johto ei ota viestintää vakavasti, muiden motivoinnilta putoaa pohja pois.
• Osoita suunta, piirrä iso kuva eli kerro missä ollaan nyt ja mihin ollaan menossa.
• Ole johdonmukainen. Tämä tarkoittaa sitä, että viestintästrategia ei ole mikään erillinen tavoiteohjelma tai utopistinen toivomuskaivo, vaan suunta johdetaan organisaation strategisista tavoitteista.
• Älä anna kenenkään muun asettaa tavoitteita viestinnälle. Jos joku muu asettaa ne, ei viestinnän syvintä ominaisuutta ymmärretä ja ehkä mitataan vääriä asioita ja ihmetellään, kun viestintä ei tee oikeita asioita.
• Luo raamit ja rakenteet. Laadi viestinnän strategiset linjat eli tavoitteet, keinot ja mittarit. Kerää ja yhdistele dataa – osoita, että tuloksia syntyy.
• Muista kertoa yhdessä saavutetuista tuloksista, kiitä ja iloitse. Älä ota kunniaa itsellesi, korosta yhteistyön merkitystä.

Riitta Väkeväinen

Riitta Väkeväinen

Riitta on humaani yhteiskuntatieteilijä, joka uskoo avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Vaikuttajaviestinnän strategiat, kirjoittaminen ja mediakontaktit ovat ominta alaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi