Brunnen Communications – viestintätoimisto

Vuorovaikutus määrittää menestyksen vuonna 2016

Osallistuin viime viikolla Digitalist Networkin tapahtumaan, jonka aiheena oli sosiaalinen ja vuorovaikutteinen liiketoiminta.

Digitalist Network on monialainen verkosto, jonka tavoitteena on digitalisoida suomalainen bisnes. Verkoston seminaaritapahtumissa pureudutaan puheenvuorojen ja tapahtumayleisön voimin keskustelemaan organisaatioiden toiminnan eri osa-alueista. Yleisö voi seurata puheenvuoroja myös etänä ja keskustelu on verkoston luonteen mukaisesti vilkkaimmillaan sosiaalisessa mediassa. Mitä tapahtumasta jäi sitten tällä kertaa mieleen? Paljonkin ajatuksia.

Yksisuuntainen tiedotustoiminta on vaihtunut kohtaamisiin, joilla on merkitystä

Älykäs organisaatio ymmärtää, ettei menestys synny yksisuuntaisella viestittelyllä asiakas- ja sidosryhmien suuntaan. Asiakassuhde on parhaimmillaan, kun asiakas kohdataan siellä, missä hän itse tahtoo organisaation kohdata. Yhä useammin kohtaaminen tapahtuu somessa, jossa organisaatioiden on oltava yhä valveutuneemmin läsnä ja valmiina vuorovaikutukseen. Sama pätee muuten vaikuttajaviestintään ja asiantuntijoiden läsnäoloon verkossa.

Sidosryhmät vaikuttavat myös yhä suuremmin brändin menestymiseen. Siinä missä ennen brändi saatettiin määrittää hyvinkin tarkkaan ja organisaatiolähtöisesti, ovat vahvimmat organisaatiot jo heittäneet hiotut brändivisiot romukoppaan. Nyt keskitytään sidosryhmien kohtaamiseen, sekä keskustelujen luomiseen. Suuriin mainostauluihin ja lehti-ilmoituksiin aiemmin varattu budjetti kohdistuukin yhä useammin kokemusten luomiseen.

Tarinat ja henkilökohtaisuus ovat yhä tärkeämpiä julkisuuskuvalle

Se millaista vuorovaikutusta luot, rakentaa organisaation brändiä. Siksi myös hyvällä tarinalla on erityinen paikka. Organisaation tarina on parhaimmillaan niin kiehtova, koukuttava tai omaperäinen, että se luo ympärilleen todellisen yhteisön.

Kun hyvää tarinaan yhdistetään taitava sekä ennen kaikkea älykäs datan hyödyntäminen, ollaan varmasti oikealla tiellä vuorovaikutteisen liiketoiminnan rakentamisessa. Käyttöliittymät ja asiakaskokemus menevät vuonna 2016 datan avulla yhä henkilökohtaisemmaksi. Erityisesti brändi- ja organisaatiokeskeisten sisältöjen suunnittelu tulee varmasti saamaan datasta lisäarvoa kiinnostavimpien teemojen tunnistamiseksi. Big datan avulla voidaan kuulla sellaisetkin yleisöjen ja sidosryhmien toiveet, odotukset tai mielipiteet, joita organisaatio ei välttämättä suoran palautteen muodossa tai itse pyytämällä saisi.

Digitalisaation haasteet taklataan vuorovaikutuksella

Helsingin Sanomat julkaisi viime viikolla sopivasti artikkelin digitalisaation etenemisestä suomalaisissa kunnissa. Lähes kaikissa kunnissa digitalisaatio on huomioitu strategiassa, mutta toteutuksen tasoissa on eri kuntien välillä suuriakin eroavuuksia. Kompastuskivinä ovat erityisesti muutoksen onnistunut johtaminen, uusien toimintamallien vakiinnuttaminen sekä parhaan työvoiman houkutteleminen. Eikä ihme, sillä ilman näiden haasteiden voittamista muutoshanke epäonnistuu varmasti. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin perinteisistä viestintää koskettavista aihealueista, joiden onnistuminen varmistetaan – milläpä muulla kuin vuorovaikutuksella.

Myös työyhteisöt ovat monessa organisaatiossa murroksessa, kun perinteistä hierarkiaa pyritään poistamaan. Samalla työyhteisöissä keskitytään työskentelemään eri ongelmien ratkaisemiseksi muodostetuissa tasavertaisissa tiimeissä. Miten maailma toimii, kun managereita ei ole? Vuorovaikutuksella, uskon.

Miltä vuorovaikutteinen liiketoiminta näyttää viestintäammattilaisen näkökulmasta vuonna 2016?

Itse tahtoisin kääntää tänä vuonna katseeni kohti eri organisaatioiden asiantuntijoita, joilla olisi varmasti antaa oma panoksensa ja ammattitaitonsa julkiseen keskusteluun eri ryhmien kanssa. Heidän ei suinkaan tarvitse osata tehdä kaikkea yksin, sillä koen meidän viestintäammattilaisten roolin tässä kuviossa eräänlaisena sosiaalisena valmentajana. Me autamme, vaikka kädestä pitäen, asiantuntijoita löytämään oman tapansa keskustella eri yleisöjen kanssa ajasta, paikasta ja teknologiasta riippumatta.

Onhan se hienoa. Siis toimia piinkovien asiantuntijoiden vuorovaikutus-personal trainerina.

Hanne Bergholm

Hanne Bergholm

Hanne on intohimoinen viestijä, joka syttyy vuorovaikutusvalmiuksien kehittämisestä ja erilaisia sidosryhmiä puhuttelevien viestien muotoilusta.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi