Älä ole liian digiarka, vaan anna mennä
Tuntuuko siltä, että sana ”digi” kuuluu joka suunnasta? Tältä se varmasti tuntuu meistä vanhemmista, mutta nuorille se on aivan normaalia – eivätkä he edes huomaa sitä. Ja he ovat pian markkinoiden suurin kohderyhmä.
Kuten on jo pitkään tapahtunut, kaikki digitalisoituu ja sähköistyy. Minun 1v 4kk ikäinen tyttäreni ei vielä tajua digistä mitään. Silti digi on läsnä jokapäiväisessä toiminnassa. Eilen aamulla soitimme YouTubesta musiikkia, kun omassa nuoruudessani laitettiin vielä vinyylilevy soittimeen. Iltapäivällä IPadin näyttö korvasi piirrustusalustana paperin. Illalla kuuntelimme puhelimelta iltasadun äänikirjasta.
Kaikki päivän tapahtumat mieheni tallensi digikuvina pilvitiedostoon, jotta voimme muistella hetkiä vielä vuosien päästä. Tyttären mennessä nukkumaan tilasin mieheni kanssa vielä iltapalan lähiravintolasta Facebookin Messengerin kautta ja luimme päivän lehden diginä, vaikka sama lehti oli pöydällä paperisena. Tänään aamulla tytär kirjattiin päiväkotiin paikalle saapuneeksi mobiilisovelluksessa. Kaikkien näiden sovellusten ympärillä leijui kymmeniä mainoksia.
Herättikö päivän tapahtumat sinussa ajatuksia digiviestinnästä ja – markkinoinnista? Niin pitäisikin.
Ole rohkea digiviestijä
Digi on uusi normi, jota nykyviestinnässä tai -markkinoinnissa ei voi enää välttää. Se on tullut jäädäkseen ja hyvä niin. Nyt jos koskaan viimeistenkin yritysten on herättävä digiaikaan ja hyödynnettävä sen mahdollisuudet.
Alkuun pääset olemalla rohkea. Kokeile erilaisia tapoja ja julkaisuja. Millainen digiviestijä olet? Toimiiko kohdallasi paremmin videot vai lyhyt twiitti? Otatko kantaa poliittisesti vai jätätkö sen muiden keskusteltavaksi? Millä sävyllä puhuttelet ja millaisia kuvia jaat? Onko kuvissa ihmisiä vai yleiskuvia?
Rajat ja oma toimintatapa sosiaalisessa mediassa toimimiselle löytyvät vain kokeilemisen kautta. Sama kokeilemisen neuvo sopii sekä digiviestinnän velhoille että uusille konkareille. Eilen hyvältä tuntunut tapa ei tänään välttämättä enää toimikkaan.
Äläkä huolestu, niitä virheitä sattuu aivan kaikille. Ota virheistä kuitenkin opiksesi.
Ole jotain mieltä, mutta muista hyvä keskustelukulttuuri
Ihmiset ovat tulleet yhä tietoisemmiksi ja vaativimmiksi seuraajiksi. Enää eivät riitä kauniit kuvat tai hauskat tekstit, nykyään seurattavan odotetaan olevan jotain mieltä. Yleisö odottaa kannanottoa, joten mieti millä tavalla tulet esille valitsemassasi asiassa. On parempi saada aikaan keskustelua kuin olla aivan hiljaa. Mieti, ketä haluat puhutella ja ketkä saavat vähän jopa kimpaantua sanomisistasi.
Muista kuitenkin reilun keskustelukulttuurin tavat huomioimalla keskustelun toinen osapuoli. Sanallisessa keskustelussa ei välity äänensävy, joten viestin voi tulkita monella eri tapaa. Olen esimerkiksi itse useasti loukkaantunut isälleni hänen viesteistään, sillä olen tulkinnut ne aivan väärällä tavalla. Hyvää tarkoittava murjahdus voi vastaanottajassa tuntua negatiiviselta piilokettuilulta.
Neuvoni digimaailman syövereihin: ole rohkea, kokeile, opi, heittäydy, nauti, äläkä epäröi pyytää apua!