Ydinviesti kertoo merkityksestä
Miksi tyytyä listaamaan toimintojaan, kun voi kertoa mitä hyötyä niistä on. Ydinviestin muotoileminen on hankalaa, jos siihen pitäisi saada mahtumaan organisaatiokuvaus, toiminnan kohteet, tekemisen tavat ja arvot. Merkitys riittää.
Vastaamalla kysymyksiin miksi olemme olemassa ja minkä asiakkaan ongelman ratkaisemme, pääsee jo aika lähelle ydinviestiä. Brunnenin ydinviesti on: Me autamme asiakkaitamme viestimään vaikuttavammin ja tekemään parempaa tulosta. Luonnollisesti keskustelemme mielellään myös keinoista, joilla sen teemme, mutta pyrimme pitämään huolen siitä, että viestinnän vaikuttavuus ja sen suora suhde tuloksen tekoon jää mieleen.
Hyvin kiteytetty ydinviesti ei siis tarkoita sitä, että kohtaamisissa saisi sanoa vain yhden, tarkkaan mietityn lauseen. Ydinviestin tarkoitus on toimia perustana kaikille viestinnän, markkinoinnin, myynnin ja edustamisen toiminnoille. Se on ns. taustakuva, joka on takaraivossa kaikissa keskusteluissa ja joka jollain luontevalla tavalla pyrkii esiin.
Ydinviestiä sanoitetaan tilanteen mukaan. Yhteisen viestin avulla kaikki tekstit, presentaatiot ja materiaalit on helppo linjata yhtenäisiksi. Ydinviestiä voi hyödyntää myös hissipuheen harjoittelussa ja vaikkapa lehdistötiedotteen kivijalkatekstin pohjana.
Ydinviesti on myös palvelulupaus
Volvon ydinviesti on niinkin yksinkertainen kuin Safety. Automerkin perusviesti ei ole tippunut taivaasta, vaan turvallisuus on se, mihin Volvolla keskitytään ja sitä ostajille luvataan. Ydinviestiä voikin lähestyä merkityksen ohella palvelulupauksen kautta. Mitä uskallamme ja haluamme luvata asiakkaallemme, jäsenellemme, yhteistyökumppanillemme?
Kun alkaa ajatella omaa toimintaansa sen merkityksen ja palvelulupauksen kannalta, näkökulma väistämättä siirtyy vastaanottajan puolelle. Tätä harjoittelemme Brunnenin YdinviestiBootcampissä. Vaikka luulisi ajattelevansa asioita asiakkaan vinkkelistä, oman talon agenda ja tapa puhua saattaa tunkea niin vahvasti päälle, ettei siitä pääse irti. Ja silloin viestintä jää organisaatiolähtöiseksi. Se kertoo siitä, mikä on meille itselle tärkeää ja minkä me kuvittelemme puhuttelevan myös vastaanottajaa.
Vaikka ydinviestissä ei haetakaan mainoslauseita eikä sloganeita, niistä voi ottaa jotain oppia. Kumpi kiinnostaa auton ostajaa enemmän, se montako mutteria insinöörin kehittämässä nelipyöräisessä värkissä on vai se millainen auto on käyttää arjessa?
Jos sinulla on haasteita yhteisen viestin muotoilussa, niin lue lisää YdinviestiBootcampistamme ja ota yhteyttä.