Brunnen Communications – viestintätoimisto
Kuvituskuva.

HTJ sai simulaatiolla varmuutta poikkeusviestintänsä johtamiseen

Suomen johtaviin rakennuttajatoimistoihin lukeutuva HTJ on kehittänyt suunnitelmallisesti viestintäänsä jo vuosien ajan. Linjaukset, ydinviesti, prosessit ja kanavat on määritelty liiketoiminnan strategisia tavoitteita tukeviksi, ja työn vaikuttavuutta seurataan säännöllisesti.

Nyt johto halusi vahvistaa poikkeusviestintävalmiuksiaan mahdollisimman todentuntuisessa harjoitustilanteessa kokeneiden viestinnän ammattilaisten tuella. HTJ johtaa kaikenkokoisia rakennusprojekteja pienistä hankkeista satojen miljoonien arvoisiin kokonaisuuksiin. Asiakkaina on sekä yksityisen että julkisen sektorin toimijoita. Jos jotain ikävää sattuisi, tulee HTJ:n johdon osata toimia yhteneväisesti ja nopeasti. Siinäkin tapauksessa, että ensisijainen viestintävastuu poikkeus- tai kriisitilanteissa olisi rakennushankkeen tilaajalla.

”Brunnen käynnisti työn arvioimalla päivittämämme poikkeusviestinnän ohjeet. Saimme arvokasta palautetta niihin kohtiin, mitä oli tärkeä täsmentää tai ajatella useista näkökulmista. Valmennuksella halusimme ennen kaikkea havahduttaa johtoryhmämme siitä, miten moninaisia poikkeustilanteet voivat olla. Lisäksi haimme heille varmuutta siihen, miten toimia hyvässä yhteistyössä median kanssa yllättävissäkin tilanteissa. Tätä kokemusta brunnenilaiset ovat kerryttäneet muiden asiakkaiden poikkeustilanteiden johtamisesta ”, HTJ:n henkilöstö- ja viestintäjohtaja Sanna-Kaisa Niemelä kertoo.

Kommentoidut kriisiviestinnän ohjeet toimivat happotestinä itse simulaatiossa, jonka Brunnen rakensi yhdessä asiakkaan kanssa.

”Haimme todentuntuisen ja pahimmassa tapauksessa jopa mahdollisen tapahtumaketjun, josta valmennettavat eivät tietenkään tienneet etukäteen mitään. Vaiheistimme kaiken ja kävimme harjoituksen lomassa läpi poikkeusviestinnän teoriaa. Brunnenilaiset olivat tehneet pohjatyönsä huolellisesti ja onnistuivat haastamaan kokeneetkin tekijämme kiperillä kysymyksillään. Koimme heidän antamansa vinkit ja henkilökohtaisen palautteen erittäin hyödylliseksi. Tärkein oivalluksemme koko prosessista oli, että onnistuneella poikkeusviestinnällä voimme parhaimmillaan välttää kriisin”, Niemelä kuvailee.

”Tapaamme jonkin verran organisaatioita, joiden poikkeusviestinnän ohjeet ovat jääneet joko päivittämättä tai niiden testaaminen tositilanteen tuntuisessa simulaatiossa tekemättä. Kiireen alle ei voi tätä tekemättömyyttä vierittää. Koin tärkeäksi sen, että HTJ on nostanut viestinnän strategiseksi johtamisen osa-alueeksi, jossa jokaisen johtoryhmäläisen osaamista syvennetään säännöllisesti. Kokeneillakin johtajilla löytyy aina uuden oppimista, sillä kaikkea ei poikkeustilanteessa voi ennakoida. Ja vasta asioiden ja tilanteiden riittävä kertaus tekee niiden johtamisesta rutinoidumpaa”, Brunnenin perustaja ja partneri Taru Nikulainen kiittää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi