Kaikki on niin hyvin, ettei sitä näe
Joskus täytyy mennä kauas, jotta voi nähdä lähelle, sanotaan. Monia asioita pitää helposti itsestään selvinä, mikäli ei ole kokemusta muusta. Yksi tällainen asia on mutkaton ja vilpitön yrityskulttuuri, jollaisesta saamme täällä Pohjolassa tavallisesti nauttia. Vaikka poikkeuksiakin on, niin lähtökohtaisesti organisaation jokaisella jäsenellä on ainakin jonkinlainen mahdollisuus viestiä ja vaikuttaa. Nimenomaan lähiesimiehen suuntaan. Välissä ei ole mahdottomia suojamuureja, uuvuttavaa hierarkiaa, kirjoittamattomien sääntöjen viidakkoa tai etäännyttäviä auktoriteetteja.
Kävimme asiasta hedelmällisen keskustelun CommWorldissa, kansainvälisen viestintätoimistoverkostomme kevätkokouksessa Unkarissa. Pöydän ääressä olivat Italia, Ranska ja Saksa – sekä Suomi, Tanska ja Ruotsi. Moni eteläisemmän Euroopan kollega kertoi, miten vaikeaa oli rakentaa asiakkaalle yhteisöllistä yrityskulttuuria, sillä sitä pidetään vielä monessa maassa heikon johtamisen merkkinä. Pehmoiluna suorastaan.
Ihmiset osasivat kyllä asettaa yhteiset työskentelyn tavoitteet, mutta sitten pomo jäikin yksin. Pahimmillaan käskemään ja jatkamaan nakertavan yrityskulttuurin rakentamista. Siinä välissä viestintätoimisto yritti kertoa avoimen ja kannustavan voittajakulttuurin luomisen hyödyistä. Eipä sillä, että osa toimistoistakin oli itse vasta matkalla kohti avointa luottojoukkovaikuttamista.
Keskusteleva yrityskulttuuri
Kävimme läpi kuuden kohdan listaa, joista jokainen listattu osa-alue esti houkuttelevan yrityskulttuurin – ja siis menestymisen – luomista. Bruce Oreckhan muuten sanoi hiljan, että kulttuuri syö johtamisen aamupalaksi. Siksi sen äärelle tulee pysähtyä. Me Brunnenissa jouduimme miettimään, miten kehtaamme todeta, että Suomessa (ja meidän toimistossamme) kriittiset yrityskulttuurin elementit ovat useimmiten kunnossa. Tai jos ei kaikissa taloissa vielä kunnossa, niin organisaatiot ovat ainakin ymmärtäneet asian tärkeyden ja valmiita muuttamaan toimintatapojaan.
Saimme muiden pohjoismaisten toimistojen kanssa vastaan hiljaisuuden ja epäluuloisen katseen, etenkin saksalaisen puhujavieraan suunnalta.
Tuona hetkenä ymmärsimme, miten helppoa Suomessa on toimia: voit vaikuttaa sinulle tärkeisiin tahoihin hyvällä viestintästrategialla ja sen määrätietoisella ja yleisöjä kunnioittavalla toteuttamisella. Pidät vain mielessä keskustelevan ja eri yleisöjä kunnioittavan viestintäkulttuurin ja viestit selkeästi perusteltujen argumenttien kera.