Keravan tanssiopisto valjasti luottojoukot someen
Keskisen Uudenmaan johtaviin tanssiopistoihin kuuluva Keravan tanssiopisto elää ilmaisusta. Koska asiakaskunta on laaja aina pienistä taaperoista aikuistanssijoihin, kaipasi tanssiopisto parhaiden markkinointitapojen ja -kanavien kriittistä tarkistelua. Brunnen pyydettiin avuksi, joten lähdimme luomaan opistolle markkinointistrategiaa.
Keravan tanssiopiston tavoitteena on tehdä tanssia ihmisille tutuksi ja lisätä kaikenikäisten taide- ja tanssiharrastusta. Opiston suojissa treenataankin kunnianhimoisesti jazzia, balettia, nykytanssia, show-tanssia, breakkia – vain muutamia lajeja mainitaksemme.
Alusta lähtien oli selvää, että sosiaalinen media on yksi keskeisimmistä vaikuttamisen areenoista. Mutta miten kohdentaa rajalliset resurssit, millaista sisältöä somessa kannattaa jakaa, ja ennen kaikkea – miten tehdä markkinointia tavoitteellisesti? Brunnen käytti paljon aikaa oikeiden tulosmittareiden analysoimiseen ja laatimiseen. Mittarointiin suhtaudutaan meidän mielestä monessa paikassa joko liian pelokkaasti, tai liian pinnallisesti. Tanssiopisto oli tässä joukossa poikkeus: johto oli valmis sitoutumaan tarkkaan määriteltyyn toiminnan tavoitteeseen ja sen vaatimiin markkinoinnin keinoihin.
Olennaista strategiassa oli elämyksellisyyden, innostuksen ja vuorovaikutuksen luominen. Pieni rosoisuuskaan ja elämänmaku ei olisi haitaksi. Asiakkaat ovat erilaisia ja samastuminen kanssaharrastajiin ja opettajiin on harrastuksen jatkumisen kannalta tärkeää. Vaikka moni treenaa kunnianhimoisesti ja monta kertaa viikossa, on joukossa myös heitä, joille tanssi on ennen kaikkea virkistäytymistä ilman sen syvällisempää tavoitetta.
Behind the scenes
Nyt taiteen perusopetusta tarjoava Keravan tanssiopisto käyttää aktiivisesti Facebookia ja Instagramia, joista löytyy houkuttelevia kuvia ja videoita. Otteita tunneilta, kulissien takaa, opettajien työpäivästä…ja ideoita on vielä paljon varastossa, kunhan vaan päästään kaikki ajan kanssa toteuttamaan! Osa opettajista oli jo alun perinkin aktiivisia somessa, ja mukaan oli kytketty myös opiskelijoita sisällön tekijöiksi ja jakajiksi. Markkinointistrategian avulla brändilähettilyys saatiin juurrutettua entistä syvemmälle ja opiston luottojoukkojen määrää kasvatettua oikeaan suuntaan. Myös sisältöjen monipuolisuutta opittiin käyttämään taiten hyväksi.
”Tanssiopistossamme treenaa viikoittain lähes 600 opiskelijaa. Suurin osa on harrastanut suojissamme jo vuosia, osa jatkanut ylioppilastutkinnon jälkeen tanssin ammatillisiin opintoihin. Osa opettajistammekin on oman opiston kasvatteja, joten olemme tehneet paljon oikein. Markkinointistrategia selkeytti suunnan ja täsmäytti sisällön jakamisen mahdollisuudet. Lisäksi se avasi silmät moninaisten luottojoukkojen valjastamiseen, joita meidän opettajat viikoittain tapaavat”, Keravan tanssiopiston rehtori Irmeli Toiviainen kertoo.
Keravan tanssiopisto on yksityinen, kannatusyhdistyksen ylläpitämä oppilaitos.