
Kokonaisauditointi varmistaa viestinnän vaikuttavuuden
Viestintäjohtaja Kati Lepojärvi halusi ulkopuolisen näkemyksen organisaationsa viestinnän vaikuttavuudesta. Toiminta- ja informaatioympäristön nopea muutos pakottaa meidät pysähtymään arvioimaan viestintää ja sen toimivuutta. Käytämmekö rajalliset resurssimme viisaasti?
Lepojärvi kääntyikin Brunnenin puoleen hankkeessa, jonka tarkoituksena oli nostaa esiin organisaation viestinnän vahvuudet ja auttaa pitämään niistä kiinni jatkossakin. Lisäksi auditoinnissa nostettiin esille viestinnän kehittämiskohteet ja annettiin konkreettisia suosituksia toiminnan ja osaamisen kehittämiseksi entistä vaikuttavammaksi.
”Auditointi paljasti viestintämme vahvuudet ja toiminnassamme säilytettävät ja vahvistettavat asiat. Yhtä tärkeää meille oli nähdä, mistä voimme perustellusti vähentää tai luopua kokonaan”, toteaa Lepojärvi.
”Olimme jo tehneet laajan sisäisen selvitystyön viestinnän toiminnoista ja tehtävistä ja niihin käytettävistä resursseista. Auditoinnissa arvioitiin resurssien käyttöä suhteessa strategisiin tavoitteisiin ja näin saatiin eväitä entistä resurssiviisaampaan johtamiseen sekä parempaa ymmärrystä koko organisaatioviestinnän panos‒tuotos -ajatteluun.
Brunnenin tuella rakensimme kattavaa kokonaisymmärrystä siitä, miten hyvin viestinnän resurssit, rakenteet ja prosessit sekä työn organisointi ja johtaminen auttavat meitä strategisten tavoitteiden saavuttamisessa”, Kati Lepojärvi sanoo.
Auditoinnit tehdään aina saumattomassa yhteistyössä asiakkaan kanssa. Yhteiset työpajat kokosivat avainhenkilöt ympäri Suomen olennaisten kehittämisteemojen äärelle. Yhdessä käydyt keskustelut auttoivat hahmottamaan ja huomioimaan eri yksiköiden yhteneväisyydet ja erityispiirteet sekä mahdollistivat myös hyvien käytäntöjen jakamisen.
Auditoinnin päätteeksi asiakkaalle koottiin selkeä loppuraportti, jossa esitettiin konkreettiset askeleet viestinnän toimenpiteiden ja osaamisen jatkokehittämiselle. ”Loppuraportti antoi erinomaisen ponnen tarvittaville stepeille viestinnän kehittämiseksi strategisempaan, vaikuttavampaan ja viestijöitä vähemmän kuormittavaan suuntaan. Bravo!”, toteaa viestintäjohtaja Kati Lepojärvi yhteistyömme päätteeksi.