Brunnen Communications – viestintätoimisto
Kuvituskuva.

Konsulttiarki – valmennusta, ennakointia, työkalupakkia ja kuokkimista

Mielikuvat konsultin työstä tuntuvat vaihtelevan. Siinä missä konsultointi näyttäytyy yhdelle luennoivana jargonina, toiselle se on käytännönläheistä projektityötä ja kolmannelle strategista neuvonantoa. Lisätäkseni ymmärrystä konsulttityön moninaisuudesta poimin alle konkreettisia esimerkkejä viime keväältä. Arjen työn avaaminen voi olla avuksi sekä viestinnän ammattilaiselle että alan opiskelijalle, olipa harkinnassa viestintäkonsultoinnin osto tai työskentely alalla.

Tänä vuonna on ollut ilo työskennellä yli 30 eri organisaation kanssa. Joukossa on ollut globaaleja pörssiyrityksiä, etu- ja hyväntekeväisyysjärjestöjä, kotimaisia yhtiöitä, valtionhallintoa, yleishyödyllisiä toimijoita ja alan oppilaitoksia. Olen tehnyt töitä satojen viestinnän ja muiden alojen asiantuntijoiden ja johtajien kanssa.

Konsultointien, koulutusten ja esimerkiksi erilaisten työpajojen ja kehittämishankkeiden aiheina on ollut muun muassa kriisiviestintä, lean, mediaviestintä, työyhteisöviestintä, strateginen viestintä, viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen ja johtamisviestintä. Konsulttityö on huikea näköalapaikka ja sukellus eri alojen strategioihin sekä siihen, miten viestintää toteutetaan ja kehitetään käytännössä. Millaisia töitä tähän vuoteen on esimerkiksi mahtunut?

Liiketoiminnan ja viestinnän liittoa vahvistamassa

Tammikuussa ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n Miia Rosenqvist joukkoineen tarjosi minulle mahdollisuuden sparrailla viestinnän ammattilaisten kanssa liiketoiminnan ja viestinnän yhteyttä ja pohtia, miten suhdetta voi vahvistaa ja mitä hyötyä yhteydestä on. Valmennus avasi Johtamisviestinnän koulutusohjelman otsikolla: Liiketoiminta ja viestintä.

Päivässä todettiin, että paras tapa lähentää viestintää liiketoiminnan kanssa on opetella puhumaan liiketoiminnan kieltä ja tehdä viestinnän vaikuttavuudesta näkyvää. Näin viestintä nähdään selkeämmin osana johtamista ja sen potentiaali kirkastuu paremmin. Vahvalla yhteistyöllä sekä liiketoiminnasta että viestinnästä tulee vaikuttavampaa eli tuottavampaa.

Ennakointia poikkeus- ja kriisitilanteiden varalle

Poikkeustilanne- ja kriisivalmius on korostunut viime aikoina ja ymmärrettävistä syistä. Ennakointia oli ilo parantaa useiden organisaatioiden kanssa. Helmikuussa savolaista sydäntäni lämmitti valmennus Kuopion kaupunki – City of Kuopio asiantuntijoille ja esihenkilöille. Lähtökohtaisesti kaupungeilla on Suomessa hyvät valmiudet taklata ja ennakoida turvallisuusriskejä. Varaa parantaa on usein maine- ja julkisuusriskien ennakoinnissa sekä poikkeusviestintäprosessien määrittelyssä. Kuopiossa Raija Korhonen tiimeineen on tehnyt paljon hyvää ennakointityötä, josta yksi esimerkki oli helmikuinen kriisiviestinnän koulutus.

Käsikirja asiantuntijoiden avuksi

Maaliskuussa saatiin yhteiskunnallisesti merkittävälle asiakkaallemme päätökseen työyhteisöviestinnän kehitysprojekti. Sen tuloksena syntyi Asiantuntijaviestinnän käsikirja. Asiakas halusi selkeyttää sisäisen viestinnän prosessejaan ja tarjota erityisesti muutos- ja IT-projekteja vetäville asiantuntijoilleen selkeän työkalupakin hankkeidensa onnistumisen tueksi.

Yhteisen projektin suurin oivallus asiantuntijoille oli se, että on olemassa vain kolmenlaisia viestejä. Ne ovat joko

1) tiedoksi eli tavoittelevat vastaanottajan huomiota (FYI)

2) toimeksi eli tavoittelevat vastaanottajan toimintaa (FYA)

3) poikkeusviestintää, joka eroaa normiviestinnästä siinä, että se edellyttää aina vahvistettua viestintää ja ”tupla-aivoja”, jotta tilannekuva on mahdollisimman selkeä.

Kun tilannekuva on selvillä, on viestintäkin selkeää. Tällöin viestit ovat jälleen joko 1) FYI tai 2) FYA. Helppoa, eikö totta?

Rakentaminen käyntiin Kuokat maahan -tilaisuudessa

Toukokuussa päästiin konkreettisesti iskemään kuokat maahan Suomen suurimman tuulipuiston työmaalla. Olimme mukana järjestämässä tapahtumaa Lestijärvellä, jossa uusiutuvan energian yhtiö OX2, kuntapäättäjät, maanomistajat, puiston omistajat eli suomalaisten energiayhtiöiden muodostaman konsortion edustajat sekä tietenkin rakentamisesta vastaavat urakoitsijat ja alihankkijat polkaisivat rakennustyöt käyntiin.

Eri asiakastöiden rinnalla on tullut konseptoitua ja räätälöityä uusia palveluja aina asiakkaiden tarpeiden mukaan. Näistäkin tekisi mieli kertoa, kuten siitä, miten loimme organisaatiolle skenaariotyöhön tavan hahmottaa kriisien vakavuuksia ja todennäköisyyksiä tai kuinka fasilitoimme viestintätiimeille parhaita lean-työkaluja arjen töiden hallintaan tai johdimme strategiasta vaikuttavuuden mittareita useille asiakkaille.

Ehkä palaan näihin myöhemmin toisessa blogikirjoituksessa.

Terttu Sopanen

Terttu Sopanen

Brändin rakentaja, viestinnän ja markkinoinnin kehittäjä, jolla on yli 20 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin esimies- ja asiantuntijatehtävistä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi