Kurkistus kulissien taakse: kesätyöntekijä Kaapo kertoo
Heipä hei! Tässä kirjoittaa Kaapo Haapanen, 16-vuotias Ressun lukion opiskelija ja Brunnenin kesätyöntekijä. Ensimmäinen viikko Kalevankadulla on nyt takana, ja toimiston arkeen on päässyt jo vauhdilla mukaan.
Viestintätoimistojen arki ei ollut minulle kovin tuttua ennen Brunnenin oven avaamista. Tiesin pintapuolisesti, mitä viestintätoimistoissa tehdään, mutta nyt toimiston elämää seuranneena olen päässyt paljon pintaa syvemmälle. Moni ennakkokäsitys esimerkiksi olennaisimmista työtehtävistä ja viestintäalan monipuolisuudesta on säilynyt, mutta uusia oivalluksia syntyy koko ajan. Ymmärrykseni viestinnän maailmasta ja sen moninaisista toimintatavoista laajenee joka päivä, kun pääsen osallistumaan mitä erilaisimpiin tehtäviin.
Kiinnostukseni viestintäalaa kohtaan on kasvanut. Olen päässyt seuraamaan läheltä brunnenilaisten hyvin vaativia ja toisistaan poikkeavia työtehtäviä. Yksi asia minulle on ennen kaikkea valjennut: viestintätoimistotyö on erittäin monipuolista ja vaihtelevaa – toimeliaisuudesta, joustavuudesta ja improvisaatiokyvystä on paljon etua. Työtilanteet ja -tehtävät muuttuvat välillä nopeastikin, ja aikatauluihin voi tulla päivän aikana monia muutoksia. Käänteistä ja ajoittaisesta hektisyydestä huolimatta toimistolla vallitsee hyväntuulinen ja yhteisöllinen meininki, joka lisää ainakin omaa työmotivaatiotani roimasti.
Brunnenin toimitusjohtaja Taru on kuulleni monta kertaa alleviivannut, että viestintätyö ja asiakkuudet vaativat pitkäjänteisyyttä. Tulosta ei synny hetkessä, vaan brändin tai vaikkapa viestintästrategian rakentaminen vie aikaa. Brunnenilla on lukuisia pitkäaikaisia asiakassuhteita, joiden kanssa tehtävään yhteistyöhön olen saanut kurkistaa täällä ollessani.
Brunnenilaisten työstä tekee houkuttelevaa erityisesti asiakkaiden monipuolisuus ja työn vaativuus. On yrityksiä eri toimialoilta, kolmannen sektorin toimijoita ja julkishallinnon organisaatioita. Kaikkien asiakkaiden palvelutarvetta yhdistää yksi tosiasia: jokaisen organisaation ja yhteisön toiminta pohjautuu loppujen lopuksi viestintään ja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Viestintä ratkaisee muutosten onnistumisen ja ihmisten sitoutumisen. Tässä kohtaa mukaan tulevat viestintätoimistot, joissa viestinnän rautaiset ammattilaiset työskentelevät.
Ennen kesätyötäni pohdin, miten yleistä palveluiden tilaaminen viestintätoimistoilta vaikkapa yritysmaailmassa on, koska ulospäin (tietysti) välittyy kuva, että jokainen organisaatio hoitaa viestintänsä omatoimisesti. Todellisuus poikkeaa tästä merkittävästi. Viestintätoimistot ovat monen organisaation viestinnän taustalla, joissain tapauksissa ne muodostavat ikään kuin erillisen osaston, jolle talon viestintä on ulkoistettu. Brunnenin työstä jännittävää tekeekin juuri se, että vaikka juuri mikään työ ei suoraan näy ulospäin, niin työn aikaansaama strateginen vaikuttavuus näkyy.
Viestinnän maailma on itselleni uusi mutta sitäkin kiehtovampi aluevaltaus. Paljon olen jo päässyt ammentamaan brunnenilaisilta. Innolla odotan, mitä loppuaika tuo tullessaan!
Kaapo Haapanen
Kaapo on 16-vuotias lukiolainen Ressusta ja kesätöissä Brunnenilla kesäkuun loppuun asti.