Brunnen Communications – viestintätoimisto
kuvituskuva

Mielikuvat vain suotuisten asioiden kertomisesta ovat menneisyyttä

Nyt kun yrityksissä valmistaudutaan raportoimaan vastuullisuudesta EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) mukaisesti, vastuullisuus voi tuntua pelkästään lakien ja minimivaatimusten noudattamiselta ja ylitunnolliselta raportoinnilta. Uudet ohjeistukset vaativat mahdollisesti uusia päätöksiä ja toimia. Standardien ymmärtäminen ja datan kerääminen vievät aikaa muulta.

Lisäksi kerätty tieto pitäisi paketoida niin, että sidosryhmät saavat selkeän kuvan, kuinka organisaation toiminta kuluttaa meidän kaikkien yhteisiä luonnonvaroja ja vaikuttaa ympäristöön, ihmisiin ja yhteiskuntaan. Ja kuinka yritys käyttää valtaa. Vaikutusten lisäksi olisi niin ikään syytä kääntää katse riskeihin ja mahdollisuuksiin, joita kestävyyskysymykset tuovat liiketoimintaan, ja mahdollisesti luoda vielä uusia ohjeistuksia, prosesseja ja paljon muuta.

Mielikuvat siitä, että vastuullisuusraportointi tarkoittaa pelkästään kivojen vastuullisuustempauksien ja itselle suotuisten asioiden esille tuomista alkavat olla taakse jäänyttä elämää. Siirrymme kestävyysraportointiin, joka on kaikkea muuta kuin liiketoiminnasta irrallisten toimien raportointia. Kestävyydestä raportoidessa jaetaan tietoa paitsi yrityksen vaikutuksista, myös toimista ja lähestymistavoista liittyen siihen, kuinka yritys varmistaa pitkän aikavälin menestystään – kuten rakentaa kilpailuetua kestävyystoimillaan, vähentää riskejä, alentaa kustannuksia, ja parantaa mainettaan ja brändiä. Kestävyys on yhä enemmän strategista johtamista ja viestintää, jolla edistetään meille kaikille yhteisesti tärkeää asiaa eli kestävyyttä niin ihmisten, ympäristön kuin talouden ja liiketoiminnan näkökulmista.

Pelkkä data ei riitä

Jos CSRD-valmiuden rakentaminen on talossasi ajankohtaista, kannattaa pitää mielessä, että pelkkä datan kerääminen ei riitä. Kestävyysraportoinnissa on paljolti kyse myös luottamuksen rakentamisesta, henkilöstön sitouttamisesta ja ymmärryksen lisäämisestä, ja lopulta myös maineesta.

Kun avaat toimintaasi yhä läpinäkyvämmin ja tieto on varmennettua ja vertailukelpoista, yleisö saa luotettavamman kuvan myös siitä, onko vastuullisuutesi vain brändin päälle liimattu tarina vai onko toimillasi aitoa merkitystä asiakkaillesi ja muille sidosryhmillesi. Imagoa kun voi aina rakentaa, mutta maine tulee ansaita.

Organisaatiosi sitoutumisella vastuullisuuteen ja sen sanoituksella on väliä siksi, että jokainen kohtaaminen rakentaa mielikuvaa vastuullisuudestasi, tapahtui se sitten verkkosivuilla, somessa, asiakasrajapinnassa tai missä tahansa kohtaamispisteessä. Jos henkilöstösi ei tiedä, mitä heiltä odotetaan tai he eivät ymmärrä mitä kestävyys yrityksessäsi tarkoittaa, voi lopputuloksena olla odotusten ja toiminnan ristiriita. Jos sidosryhmäsi lukevat verkkosivuiltasi jotain muuta kuin kokevat asioidessasi kanssasi, ristiriita mielikuvan ja koetun välillä voi vaikuttaa luottamukseen. Jos puolestaan sidosryhmien luottamus pettää, seuraukset voivat olla vakavia ja vaikuttaa yrityksesi maineeseen, talouteen ja jopa kykyyn toimia markkinoilla.

Kohti yhteistä maalia

Luottamus, ymmärryksen lisääminen ja maine ovat viestinnän ydinosaamista. Me brunnenilaiset kuljemme asiakkaidemme rinnalla koko CSRD-valmiuden rakentamisen ajan tai tarvittaessa vain tietyissä vaiheissa. Lähdemme liikkeelle mittaamalla organisaation kypsyystason kestävyysteemoista, jotta voimme tehdä vaikuttavaa viestintää. Autamme selkeyttämään vaatimusten, vaikutusten ja erilaisten merkitysten muodostamia monimutkaisia kokonaisuuksia, jotta henkilöstösi ymmärtää mitä heiltä odotetaan. Sitoutamme sidosryhmiä ja rakennamme samalla luottamusta siihen aitoon tarinaan, jota myöhemmin kerrot.

Autamme asiakkaitamme ei vain kaksinkertaisen olennaisuuden määrittelyssä, vaan myös datan keräämisessä sekä ympäristölaskennan osa-alueilla. Mutta se on jo erillisen blogin tarina. Pysy siis kuulolla tai ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Kati Lostedt

Kati Lostedt

Strategisen viestinnän suunnittelija, vastuullisuuden asiantuntija ja palvelumuotoilun osaaja, jolla on lähes 20 vuoden kokemus viestinnän ja vastuullisuuden asiantuntija- ja päällikkötehtävistä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi