Mikä on ydinviestisi?
Aivomme hyötyvät pienistä tauoista, joten leikitään hetki arvausleikkiä! Mikä on ytimekäs, helppo muistaa ja kertoo organisaatiosi merkityksen? Sen tulisi myös olla kaikkien kollegojesi mielissä. Mikä se on? Ydinviesti!
Arvausleikin kysymyksiin on helppo vastata teoreettisella tasolla, mutta käytännössä se on jo vaikeampaa. Ellei asiaa ole jo pohdittu organisaatiossasi vähän isommalla porukalla. Ydinviesti on nimittäin muutamaan virkkeeseen kiteytetty organisaation tarkoitus. Kiteyttäminen vaatii paneutumista ja usein myös linjauksia. Kun vastaat seuraaviin kysymyksiin, pääset jo aika lähelle organisaatiosi ydinviestiä: miksi olemme olemassa ja minkä (asiakkaan) ongelman ratkaisemme? Lisää vielä lopulliseen ydinviestiin ripaus tunnetta, niin määrittely on valmis.
Mikä on merkityksen hyöty?
Usein on helppo luetella organisaation palveluiden ominaisuuksia ja ajatella, että pitkä listaus vakuuttaa asiakkaan. Tämä pitää harvoin paikkaansa. Ominaisuudet avautuvat kuulijalle usein vasta sitten, kun kerrot niiden hyödyn. Siis sen, minkä ongelman palvelusi ratkaisee. Parhaimmillaan ydinviesti selkeyttää myös organisaation sisäistä ajattelua ja auttaa ihmisiä tekemään organisaatiosi merkityksen mukaisia ratkaisuja: osataan rajata pois turha, kun ymmärretään, keitä palvelemme ja millä palveluilla.
Kiteytettyä ydinviestiä sanoitetaan aina tilanteen mukaan
Yhdessä muotoiltua ydinviestiä ei käytetä koskaan sellaisenaan, vaan se on aina kohtaamisten pohjana. Ydinviesti toimii perustana johtamiselle, viestinnälle, markkinoinnille, myynnille ja edustamiselle. Se on kivijalka, jonka päälle voi rakentaa kulloisenkin kohtaamisen. Yhteisen viestin hienous piilee siinä, että organisaatiossasi on yhteinen semanttinen ymmärrys viestin sisällöstä. Tällöin jokainen pystyy sanoittamaan sitä kulloiseenkin tilanteeseen sopivaksi.
Markkinoinnissa ydinviestistä voidaan jatkaa vielä kaupallinen slogan, joka parhaimmillaan tarttuu kaikkien huulille. Ydinviesti ei kuitenkaan ole sama asia kuin organisaatiosi iskulause eikä sillä voi aloittaa organisaatiostasi merkityksellistä keskustelua.
…ja käytetään kaiken pohjana
Ydinviestin avulla myös kaikki organisaatiosi viestinnän luomat tekstit, presentaatiot ja materiaalit on helppo linjata yhtenäisiksi. Ydinviesti ulottuu myös visuaaliseen viestintään asti.
Tärkein on kuitenkin tässä: ydinviesti avaa sisäisesti organisaatiosi merkityksen niin, että kaikki osaavat sanoittaa sitä itse. Vahva sisäinen ymmärrys, siihen nojaava tekeminen ja siitä viestiminen luo organisaatiostasi eheän ja erottuvan kuvan. Maailmassa kun riittää paljon puhetta.