Nordic ID tarvitsi ydinviestin kansainvälistymisen tueksi
Brunnen johti ja toteutti Nordic ID:lle yhteisen viestin työpajan, YdinviestiBootcampin. Kansainvälisillä markkinoilla toimiva, automaattisia inventaarioratkaisuja tarjoava Nordic ID halusi lisää voimaa myyntiin.
Yritys tähtää maailman johtavaksi toimijaksi, joten yhteisen viestin rima oli asetettu korkealle jo valmiiksi. Brunnen lähti pöyhimään erottuvaa ja riittävän rohkeaa viestiä yhteisessä YdinviestiBootcampissa.
Ydinviestin ensimmäinen sovellus – yrityspresentaatio – kuului myös Nordic ID:n tilaamaan palvelukokonaisuuteen. Brunnen laati yritysesityksen rakenteen ja sisällön viestin määrittelemisen jälkeen.
Bootcampin pohjaksi myynnille ja markkinoinnille tehty ennakkokysely paljasti, että asiakkaamme oli päässyt itse jo varsin pitkälle ydinviestinsä osien luomisessa. Nordic ID tunsi erottuvuustekijänsä markkinoilla, jotka kasvavat nopeasti ja joissa kilpailu voimistuu samassa tahdissa. Brunnenilta tarvittiin kuitenkin joidenkin lupausten kyseenalaistamista sekä rohkeita kokeiluja ydinviestin sisällöstä ja tyylistä.
Ulosmarssi omasta kuplasta
Oman haasteensa ydinviestin muodostamisessa toivat erot maantieteellisillä markkinoilla, joilla Nordic ID toimii ja joissa sillä on asiakkaita. Yrityksellä on myyntiyhtiöt Saksassa ja Benelux-maissa. Työn alkaessa havaitsimme, että yhtä yhteistä viestiä on vaikea juurruttaa sellaisenaan eri kulttuurillisille ja maantieteellisille alueille: inventaariobisneksen ymmärryksessä ja asiakastarpeissa on jo naapurimaidenkin kohdalla eroja. Päätimme keskittyä pääkonttorin eli yhden päämarkkinan ympärille määriteltävään lupaukseen. Muut markkinat olisivat vuorossa seuraavina.
”Brunnenilla oli aktiivinen ote heti alussa ja he analysoivat hyvin meidän tarpeen etukäteen: Brunnenin asiantuntijat keräsivät tietoa meistä ja asiakaskunnastamme sekä heille tarjottavista ratkaisuista. Kumppanimme myös tapasi meidän markkinoinnin ja myynnin avainhenkilöt, jotta ydinviestistä ja uudesta asiakasesityksestä tulisi mahdollisimman kattava ja tehokas”, myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Hieta Nordic ID:stä kertoo.
Yhteinen viesti syntyy tehokkaaksi hiotussa työpajassa
”Brunnenin johtaman työpajan malli on tehokas ja tuloksellinen. Se sisältää lukuisia kiteytysharjoituksia, joiden avulla yhteinen viestinnän sävelkulku tavoitetaan. Tavallisesti asiakkaan omasta mielestään itsestään selvät asiat ovatkin jotain sellaista, mistä markkinat kiinnostuvat. Ollaan joskus liian lähellä omaa toimintaa”, kertoo Taru Nikulainen Brunnenilta.
Työpajan lopputuloksena oli yhteisen sisältöytimen ja puhetavan kiteyttävä profiilikartta, jonka myynti ja markkinointi ottivat käyttöönsä. Käytännössä ydinviesti vietiin oitis yrityspresentaatioon.
YdinviestiBootcamp on tarkoitettu kaikille niille organisaatioille, jotka eivät ole löytäneet riittävän erottuvaa tapaa esitellä omaa taloa ja osaamistaan.
”Maailma on surettavan täynnä tyhjiä lupauksia ja yritysesittelyjä, jotka eivät jää millekään kriittiselle yleisölle mieleen. Siksi YdinviestiBootcamppiin sopivat hyvin myös tarinoiden rakentamisen harjoitukset. Tässä suosittuna työkaluna meillä on Tarinatyöpaja”, Taru Nikulainen sanoo.