Brunnen Communications – viestintätoimisto

Palvelumme

Palvelumuotoilu: strategisen suunnittelun luova moottori

Palvelumuotoilu on luova ja tehokas tapa kehittää palveluita, toimintamalleja ja strategioita sekä ratkaista monimutkaisia haasteita. Sen ytimessä on sidosryhmien ja toimintaympäristön syvällinen ymmärtäminen sekä monialainen yhteiskehittäminen. Työskentelyä ohjaavat muotoilun luovat menetelmät, jotka tukevat ennakkoluulotonta ajattelua ja tuovat näkyviin niin haasteet kuin mahdollisuudetkin.

Palvelumuotoilu on erinomainen työkalu myös strategisen viestinnän ja vastuullisuuden kehittämiseen, sillä se yhdistää kohderyhmien ymmärryksen ja liiketoimintalähtöisen ajattelun. Oikein hyödynnettynä se toimii myös strategisen muutoksen mahdollistajana ja auttaa rakentamaan viestintää ja vastuullisuutta, jolla ei vain vastata odotuksiin, vaan luodaan uudenlaisia lähestymistapoja ja tuetaan yrityksen tavoitteiden saavuttamista.

Tuplatimantti-mallin merkitys

Palvelumuotoilussa ei oleteta, vaan projekti pohjautuu aina vankkaan ymmärrykseen ja tietoon. Projektin perustana toimii selkeä ja vaiheistettu kehittämisen malli, jota kutsutaan tuplatimantiksi.
Mallin ensimmäisessä vaiheessa keskitytään tarkasti ongelman määrittelyyn: mikä on se haaste, joka on ratkaistava, jotta tavoitteet saavutetaan? Tämä varmistaa, että seuraavassa vaiheessa kehitetyt ratkaisut vastaavat oikeaan tarpeeseen.

Mallin ensimmäisessä vaiheessa keskitytään tarkasti ongelman määrittelyyn: mikä on se haaste, joka on ratkaistava, jotta tavoitteet saavutetaan? Tämä varmistaa, että seuraavassa vaiheessa kehitetyt ratkaisut vastaavat oikeaan tarpeeseen.

Lopputuotoksena syntyy usein suunnitelma, konsepti tai toimintamalli, joka yhdistää monia näkökulmia ja luo aitoa arvoa niin liiketoiminnalle kuin sidosryhmille. Näin ollen se tarjoaa myös selkeän pohjan myöhemmälle päätöksenteolle.

Milloin käyttöön

Palvelumuotoilu kannattaa ottaa suunnittelutyön pohjaksi muun muassa isoissa muutostilanteissa, strategisessa suunnittelussa ja sisältökokonaisuuksien luomisessa sekä monimutkaisten kokonaisuuksien selkeyttämisessä. Palvelumuotoilu auttaa myös ymmärtämään, kuinka viestinnän ja vastuullisuuden voi liittää yrityksen strategiaan.

Palvelumuotoiluprojektiin osallistuminen ei vaadi tuplatimantin tai muotoilun menetelmien osaamista. Palvelumuotoilija toimii prosessin ohjaajana ja varmistaa sen sujuvuuden.

Ota yhteyttä, niin kerron mielelläni lisää!

Kati Lostedt

Kati Lostedt

viestintä- ja vastuullisuuskonsultti, TaM, BBA

+358 40 546 1138
kati.lostedt@brunnen.fi

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi