Palvelumme
Vastuullisuus ja CSRD
Kaikki toimintasi sekä työntekijöidesi teot vaikuttavat siihen, miten vastuulliseksi organisaatiosi koetaan. Me yhdistämme strategisen viestinnän ja maineenhallinnan osaksi vastuullisuutta ja sen raportointia, tavoitteenamme pitkäjänteinen vaikuttavuus. Tuemme kestävän toimintakulttuurin rakentamista ja johtamista, ja integroimme kestävyysteemat osaksi organisaatiosi kaikkea viestintää. Parhaat vastuullisuusviestit välittyvät ilman, että vastuullisuus-sanaa edes tarvitaan.
Vastuullisuus ei ole pelkästään epäeettisen toiminnan välttämistä, lakien ja minimivaatimusten noudattamista, tunnollista raportoimista, yksittäisiä tekoja tai tempauksia. Vastuullisuus edellyttää valintoja ja päätöksiä sekä strategista, suunnitelmallista työtä, jota tuetaan vaikuttavalla viestinnällä.
Vastuullisuus ja kestävyyden edistäminen ovat jo erottamaton osa menestyvien ja hyvinvoivien yritysten toimintaa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta isoihin tekoihin, mutta pienilläkin asioilla on merkitystä, jos ne sidotaan oikeaan kontekstiin.
Kun otat meidät mukaan liiketoimintasi strategiseen suunnitteluun, löydämme teemat, joilla luomme kestävää arvoa sekä liiketoiminnallesi että sidosryhmillesi.
Vastuullisuuspalvelumme
Mikä CSRD?
Vastuullisuuspalvelumme
- Vastuullisuuden palvelumuotoilu
Muotoilemme kanssasi vastuullisuudesta vaikuttavan strategian ja/tai palvelukonseptin. - Strategiset linjaukset
Sanoitamme vastuullisuustoimistasi selkeän ja vaikuttavan kokonaisuuden – ilman viherpesua. - Ymmärryksen lisääminen
Luomme puhuttelevaa sisältöä, jotta koko arvoketjusi ymmärtää, mitä heiltä odotetaan ja miksi. - Raportointi
Autamme sinua luomaan perustan CSRD-raportointia varten. Laadimme myös kestävyysselvityksen tai halutessasi koko vuosikertomuksen. - Valmennukset
Valmennamme sinut kertomaan vastuullisuudesta luotettavasti ja kiinnostavasti. - Poikkeustilanteet
Vastuullisuusteemoista avautuminen voi olla myös pelottavaa. Joskus jopa yksi vääränlainen kommentti tai harkitsematon ulostulo julkisuudessa voi ajaa yrityksen mainekarikkoon, josta toipuu ainoastaan avoimen ja aktiivisen viestinnän avulla. Me olemme tukenasi myös näissä tilanteissa.
Mikä CSRD?
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) on EU:n kestävyysraportointidirektiivi, joka asettaa vaatimukset yritysten vastuullisuusraportoinnille. Direktiivi edellyttää entistä läpinäkyvämpää raportointia yritysten ympäristö- ja ilmastovaikutuksista sekä sosiaalisista ja hallinnollisista kestävyyskysymyksistä (ESG). Lisäksi yritysten tulee raportoida näiden kestävyysteemojen vaikutuksista itse liiketoimintaan.
Direktiivin myötä yritysten vastuullisuusraportointi tapahtuu yhdenmukaisella tavalla ja tieto on varmennettua. Tämän odotetaan osaltaan edistävän vastuullisten liiketoimintakäytäntöjen käyttöönottoa ja kestävien investointien lisäämistä, sekä tukemaan Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa.
Ketä koskee?
CSRD:n myötä raportointivelvollisuus laajenee koskemaan kaikkia suuria listattuja ja listaamattomia yhtiöitä sekä pieniä ja keskisuuria listayhtiöitä pois lukien mikroyritykset. Vaatimukset astuvat voimaan vaiheittain.
- Suuret julkiset yritykset, jotka jo raportoivat ei-taloudellisia tietoja NFRD-direktiivin mukaisesti, julkaisevat ensimmäiset CSRD:n mukaiset raporttinsa vuonna 2025 vuoden 2024 vaikutuksista.
- Yritykset, jotka täyttävät 2/3 seuraavista raja-arvoista: 50 milj. € liikevaihto, 25 milj. € tase ja 250 työntekijää julkaisevat CSRD:n mukaiset raporttinsa vuonna 2026 vuoden 2025 vaikutuksista.
- Listatut pk-yritykset raportoivat vuodesta 2027 lähtien eli ensimmäinen raportti kattaa vuoden 2026 tiedot. Siirtymäaikaa on vuoteen 2028 asti.
- Vuodesta 2028 lähtien direktiivi tulee koskemaan myös tiettyjä EU:n ulkopuolisia yhtiöitä.
Yritysten tulee raportoida kestävyysteemoihin liittyvistä riskeistä, mahdollisuuksista ja vaikutuksista koko arvoketjunsa osalta. Näin ollen CSRD voi koskea myös muita kuin raportointivelvollisia yrityksiä, jos ne kuuluvat raportointivelvollisen arvoketjuun.
Mitä pitää raportoida?
Yritysten on raportoitava olennaisista vaikutuksista kaksinkertaisen olennaisuuden periaatetta noudattaen. Tämä tarkoittaa, että niiden on raportoitava paitsi oman toimintansa vaikutuksista ympäristöön ja yhteiskuntaan, myös siitä, miten kestävyyteen liittyvät tekijät vaikuttavat yrityksen liiketoimintaan.
Raportointia ohjaa ESRS-standardit, jotka sisältävät valtavan määrän erilaisia datapisteitä. Yritykset rajaavat näistä datapisteistä kaksoisolennaisuusanalyysin perusteella oleelliset tiedot omaan raportointiinsa. Lähtökohtaisesti yritys raportoi ESG-vaikutuksista, jotka se on itse määritellyt oleellisiksi, mutta ohjeistus sisältää myös standardeja, joita sovelletaan kaikkiin yrityksiin. Lisäksi Taksonomia-asetus eli kestävää sijoittamista helpottava luokitusjärjestelmä tulee huomioida raportoinnissa.
Vaikka ohjeistusta on paljon, tavoitteena on antaa riittävä ja tasapainoinen kuva olennaisista vaikutuksista, riskeistä ja mahdollisuuksista. Tiedon on oltava vertailukelpoista, luotettavaa, yhdenmukaisesti laadittua, todennettavaa ja ymmärrettävä.
Kestävyysselvitys julkaistaan osana yrityksen toimintakertomusta, ja tietojen tulee olla varmennettuja.
Miten valmistautua?
CSRD edellyttää yrityksiä raportoimaan kestävyystoimistaan huomattavasti aiempaa kattavammin. Se myös edellyttää toimivia raportointiprosesseja ja sisäistä valvontaa, joten valmistelevat toimet kannattaa aloittaa ajoissa. Ainakin seuraavat askeleet kannattaa ottaa hyvissä ajoin:
- Tunnista olennaiset kestävyysteemat, sidosryhmät ja mitä osa-alueita on kehitettävä, jotta raportointi vastaa CSRD:n ja ESRS-standardien vaatimuksia.
- Aseta selkeät ja mitattavat vastuullisuustavoitteet, jotka tukevat yrityksen strategiaa ja vastaavat CSRD-tavoitteita.
- Varmista, että henkilöstösi ymmärtää vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ja tavoitteet.
- Luo tietojärjestelmät, joilla kerätään ja hallinnoidaan vastuullisuuteen liittyviä tietoja, jotta pystyt keräämään, analysoimaan ja raportoimaan tarvittavat ESG-tiedot.
- Huomioi myös, että raportoitavat tiedot tulee varmentaa.