PRBI-barometri: vuosi 2022 keskittyy strategiseen viestintään
Viestintätoimistoilta kysytään nyt eniten strategisen viestinnän osaamista, mediavaikuttamista sekä poikkeusviestinnän taitoja. Tulokset käyvät ilmi vuosittaisesta PRBI-barometrista, joka selvittää yli 40 maan viestintätoimistojen näkemyksen viestintäpalveluiden kysynnän muutoksista ja painopisteistä. Maantieteellisestä sijainnistaan riippumatta suurin osa (67 %) toimistoista uskoo, että niiden tarjoamia viestintäpalveluita kysytään hieman enemmän kuin vuonna 2021. Asiakkaiden viestintäbudjetit pysyvät vastaajien mukaan joko ennallaan tai nousevat hieman.
Asiakkaiden kiinnostus viestinnän vaikuttavuuden todentamiseen tuli esiin jo viime vuonna tehdyssä barometrissa, ja nyt sen painoarvo on kasvanut entisestään. Asiakkaat ovat kiinnostuneita siitä, miten heidän viestintänsä vaikuttavuutta voidaan mitata. Harvalla on kuitenkaan itsellään tähän osaamista tai työkaluja.
Poikkeusajat ovat tuoneet viestinnän selkeyden vaatimuksen valokeilaan. Ihmisten käyttäytymistä voidaan ohjata vain yksiselitteisellä ja riittävän tiiviillä sanoittamisella, mikä taas vaatii lujaa viestinnän osaamista.
”Organisaatiot ovat heränneet näkemään entistä tarkemmin, että vaikuttava viestintä lähtee hyvin linjatusta strategiasta ja sen tavoitteiden ymmärtämisestä. Harvalle päättäjälle enää riittää, että viestinnän onnistumista arvioidaan silmäparien määrällä tai mediaosumilla. Viestintä on onnistunut vasta sitten, kun se on vaikuttanut oikealla tavalla sidosryhmiin”, Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen arvioi.
Viestinnältä odotetaan todennettua vaikuttavuutta
PRBI-barometrin tulokset osoittavat, että strategian sisältämää viestinnän vaikuttavuuden mittaamista kysytään viestintätoimistoilta entistä enemmän: vuonna 2022 viestintätoimistojen kysytyimmiksi palveluiksi arvioidaan mediasuhteet (80 %), viestintästrategiat (72 %) sekä poikkeusviestinnän konsultointi (54 %). Näiden jälkeen tulevat vasta sisällöntuotanto (45 %), vaikuttajamarkkinointi (32 %) ja työntekijälähettilyys (25 %).
”Työntekijälähettilyys on edelleen tärkeä osa organisaation mainetta ja osaajien varmistamista. En usko, että sen merkitys pienenee, mutta poikkeusvuosi on nostanut tarpeen ostaa erityisesti vaativaa strategista konsultointia sekä nopeaa reagointia vaativaa poikkeusviestinnän tukea. Mediaviestintä pitää pintansa vuodesta toiseen, selvityksistä ja tutkimuksista riippumatta. Organisaatiot ymmärtävät, että ammattitoimittajien muodostama näkemys painaa vaa’assa paljon, kun puhutaan maineen ja yrityskuvan rakentamisesta”, Nikulainen summaa.
Kansainvälinen PRBI-barometri on tärkeä työkalu päättäjille
Viestintätoimisto Brunnen Communications lanseerasi kansainvälisen viestintäbarometrin joulukuussa 2020. Barometri auttaa viestintäpalveluiden ostopäättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan kansainvälisesti ja mitä päättäjät odottavat viestintätoimistoilta. Kyselytutkimuksella kerätty data helpottaa ostopäättäjiä arvioimaan omaa osaamistaan ja painopisteiden kriittistä tarkistelua. Samalla barometri kirittää palveluiden tarjoajia kehittämään palveluitaan ja palvelemaan asiakkaitaan entistä laadukkaammin.
”Kansainvälisen PR Boutiques International -verkoston ainoana suomalaisjäsenenä saamme barometrin avulla ensiarvoista tietoa siitä, mitä viestinnältä odotetaan vuonna 2022 ja miten asiakkaat haluaisivat kytkeä viestinnän strategisiin tavoitteisiinsa. Barometriin vastasi lähes 30 kansainvälisen verkoston toimistoa eri puolilta maailmaa”, Brunnenin toimitusjohtaja Taru Nikulainen kertoo.
Brunnen julkaisee barometrin aina vuoden välein, seuraavan kerran alkuvuonna 2023.
PR Boutiques International (PRBI) on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot, jotka hyödyntävät toistensa osaamista aktiivisesti.