Vahvat pelisäännöt strategian viestinnälle
Suomen johtava terassi- ja parvekelasittaja Lumon Oy on määritellyt strategiakseen merkittävän kannattavan kasvun vuoteen 2020 mennessä. Yritys on kasvanut voimakkaasti kansainvälisesti, minkä vuoksi johto ymmärsi, että strategian onnistumisen avainasia on sen aktiivinen strateginen viestintä.
Lumonin kumppani Brunnen määritteli asiakkaansa kanssa strategiaa tukevat viestinnän tavoitteet. Niitä todentamaan laadittiin vaikuttavuuden mittarit, joiden avulla viestinnän tuloksia seurataan säännöllisesti. Viestinnässä keskityttiin sisäiseen viestintään ja erityisesti arvojen näkymiseen arjen työssä.
Kaiken pohjana oli aiemmin laadittu viestintästrategia, joka osoitti käyttökelpoisuutensa koko organisaation viestinnän ohjaajana. Käytännön työtä koordinoi viestintäryhmä, joka vastasi viestintäkalenterin juoksuttamisesta ja töiden vastuutuksesta.
Brunnenin tehtävänä oli toimia kalenterin laatijana, ideoiden ehdottajana ja kirjoittajana. Osa sisällöistä videoitiin ja taloon luotiin aiempaa vahvempi, säännöllinen kuulumisten kulttuuri. Muutaman kuukauden jälkeen olimme jo iloisen yllätyksen edessä: sisältöjä tuli viestintäryhmän julkaistavaksi niin paljon, että jouduimme laittamaan niitä jonoon! Kaikki hienot jutut ja vlogit julkaistiin, ja lumonilaiset saivat nauttia vireästä keskustelun kulttuurista intrassa.
Nyt olemme siirtyneet seuraavaan vaiheeseen. Lumonin tytäryhtiöt on otettu mukaan sisällöntuottajiksi, ja kansainvälinen intranet on alkanut täyttyä hauskoista ja tärkeistä, arvoja esille tuovista tarinoista.
Halusimme kertoa Lumonin tarinaa myös julkisesti. Brunnen laati mediaviestinnän suunnitelman, ja esitteli Lumonin johtoa tärkeille toimittajille ja medioille. Yli 40-vuotisen perheyrityksen tarinassa on paljon kiehtovuutta, etenkin kun sen strategiana on pitää valmistus Suomessa ja työllistää alan parhaat osaajat tulevaisuudessakin. Medianäkyvyys on auttanut etenkin työnantajakuvan vahvistamisessa, sekä uusien osaajien saamisessa lumonilaisiksi.