
Strateginen viestintäkumppanuus tukemaan Lumonin kansainvälistä kasvua
Euroopan johtaviin parveke- ja terassilasitusratkaisujen tarjoajiin lukeutuva Lumon on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta ja laajentunut uusille kansainvälisille markkinoille. Brunnen on työskennellyt Lumonin strategisena viestintäkumppanina jo lähes kymmenen vuotta.
Alkujaan yhteistyö käynnistyi viestinnän prosessien, roolien ja ydinviestin määrittelyllä. Laadittiinpa silloin yhtiön kaikkien aikojen ensimmäinen viestintästrategiakin. Strategisen roolin ohella Brunnen vastasi myös itse viestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä Lumonin HR-johtajan kanssa.
Tuohon aikaan keskityttiin paljon työyhteisöviestintään – yritys oli taitava viestimään arvoistaan ja henkilöstö oli sitoutunutta. Mutta voimakkaasti kasvava liiketoiminta tarvitsi tuekseen yhtenäistä viestintää sekä eritoten strategian viestintää. Yhteistä onnistumista seurattiin tiiviisti viestinnän strategisilla mittareilla, jotka oli johdettu liiketoimintastrategiasta. Tulokset saavutettiin tavoiteajassa.
Maajohtajat mukaan viestinnän linjaustyöhön
Vuonna 2024 Lumon lähti hakemaan yhä vahvempaa asemaa valikoiduilla kansainvälisillä markkinoilla. Strategista tavoitettaan tukemaan se kaipasi päivitettyä näkemystä konserniviestinnän linjauksista.
Brunnen tuli jälleen asiakkaansa avuksi. Nyt lähdimme tarkistelemaan viestinnän muuttuneita tarpeita Euroopan eri markkinoilla. Aiemmasta poiketen painotus oli puhtaasti kansainvälinen, mikä tarkoitti Lumonin ei vain konsernijohdon, vaan eritoten maajohtajien tiivistä kytkemistä työhön:
Tuli löytää viestinnän strategiset tavoitteet, joihin kukin liiketoimintapäättäjä pystyi ja halusi sitoutua. Syntyivät tarkennetut viestinnän linjaukset ja niitä todentavat, liiketoimintastrategiasta johdetut vaikuttavuuden mittarit.
”Tärkeimpiä anteja Brunnenin tavassa johtaa ja linjata viestintää on avoin, juuri oikealla tavalla meitä haastava keskustelu. Omalta mukavuusalueeltaan pois lähteminen vaatii rohkeutta, etenkin kun puhutaan myös uudenlaisten sidosryhmien tunnistamisesta. Yhdessä laadittu viestintästrateginen näkemys on auttanut Lumonin johtoa tavoittamaan olennaiset sidosryhmät”, Lumonin konsernimarkkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Kuosa kuvailee.
Poikkeustilanteisiin ote nopealla analyysikyvyllä
Yhteinen kumppanuus on sittemmin jatkunut esimerkiksi poikkeusviestintävalmiuksien vahvistamisella sekä itse kriisiviestinnän johtamisella. Poikkeustilanteet vaativat kumppanilta syvällistä asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämistä sekä nopeaa ja tarkkaa analyysikykyä.
”Olemme aina pitäneet kumppanimme palveluhenkisyydestä, nopeasta reagoinnista, selkeydestä sekä tekemisen ammattimaisuudesta. Kumppani on valmis auttamaan meitä hyvin lyhyellä varoitusajalla erilaisissa tilanteissa, ja yhdessä olemme ratkaisseet monia kiperiäkin viestintätilanteita onnistuneesti. On hienoa saada ammattilaisten näkemys ja kokemus meidän avuksemme aina tarvittaessa”, Kuosa toteaa.
Lumonin liikevaihto on vajaa 149 miljoonaa euroa (2024) ja henkilöstöä sillä on reilut 1000 kaikkiaan 20 maassa.