
Viestijä, siirry kuskin paikalle
Viestintäalan tuoreen tutkimuksen* mukaan moni meistä viestijöistä kokee arjen olevan täynnä kiirettä, yllättäviä pyyntöjä ja reaktiivista tekemistä. Viestintä jää usein tilauspalvelun rooliin: joku pyytää, viestijä toteuttaa. Ajankäyttöä ohjaavat organisaation sisäiset ja ulkoiset toiveet, eivät viestinnän omat strategiset tavoitteet.
Tämä kuormittaa ja vie resursseja, mutta ennen kaikkea se estää viestintää näyttämästä todellista vaikuttavuuttaan. Miten tästä eteenpäin?
Viestinnän johtajuus alkaa strategisesta mittaamisesta
Viestinnän strategisuuden ja vaikuttavuuden edellytys on, että viestinnän johtajuus on ammattilaisen käsissä. Tämä ei tarkoita yksin vastuuta, vaan mahdollisuutta ottaa tilaa ja asemoida viestintä osaksi organisaation strategista ydintä. Se tarkoittaa halua ja kykyä
a) puhua liiketoiminnan kieltä,
b) johtaa viestinnän tavoitteet organisaation strategiasta ja
c) määrittää tavoitteille konkreettiset vaikuttavuuden mittarit.
Kun viestintää johdetaan strategialähtöisesti ja näkyvästi, se ei ole enää irrallinen tukitoiminto vaan osa organisaation ydinprosesseja. Strateginen mittaaminen ei ole excel-harjoitus vaan ajattelutapa. Se auttaa priorisoimaan, perustelemaan ja kehittämään viestintää.
Kun viestinnästä ja sen tavoitteista tehdään näkyviä, saadaan suunnittelemattomuudesta johtuvat työt hallintaan. Reaktiivisesta tuuliajosta voi kuoriutua proaktiivista ja vaikuttavaa viestintää. Myös arkeen saadaan rauhaa, kun taktiset keinot ja operatiiviset työsuunnitelmat ovat kaikkien tiedossa ja suunnitelmissa on huomioitu myös aidosti akuutit työt. Nekin kuuluvat viestintätyön luonteeseen. Näin viestijä ei juokse perässä, vaan ohjaa itse matkaa.
Kun viestinnällä on selkeät ylätason tavoitteet ja mittarit, voi viestijä ohjata ajankäyttöään strategisten painopisteiden mukaan, perustella valintojaan johdolle ja kollegoille sekä johtaa ja kehittää toimintaa tiedon pohjalta.
Ilman strategista suunnitelmaa ja mittaamista jää viestintä helposti näkymättömäksi. Ja näkymätöntä ei voi johtaa.
*Viesti ry:n tuore tutkimus kertoo ilahduttavasti, että viestintäammattilaiset ovat ylpeitä työstään. Samalla tutkimus tuo esiin huolen alan tulevaisuudesta. Kuormitus, epäselvät roolit ja reaktiivinen työote ovat arkea monelle. Tämä ei ole yksilön vika, vaan rakenteellinen haaste, johon voimme yhdessä tarttua.
Annetaan syy koko organisaatiolle ja yhteiskunnalle olla ylpeitä viestinnästä. Viestijä ei ole vain viestien lähettäjä. Hän on strateginen vaikuttaja.
On aika siirtyä kuskin paikalle. Yhdessä ja rohkeasti.
