Brunnen Communications – viestintätoimisto

Whistleblowing tuli ja nosti viestinnän kaiken kärkeen

EU:sta vuoden alussa Suomeenkin rantautunut whistleblowing-direktiivi toi viestinnän polttopisteeseen. Kyseessä ei ole pelkkä harmillinen ylimääräinen velvoite, joka on pistetty johdon ja hallituksen riesaksi. Parhaimmillaan tuo suojattu, yli 50 hengen organisaatioille tarkoitettu eettinen ilmoituskanava luo kestävää ja uudistavaa johtamisen ja viestinnän kulttuuria.

Whistleblowingissa kuka tahansa organisaation jäsen voi antaa turvallisesti ja nimettömänä ilmiannon huomaamastaan tai kokemastaan epäasiallisesta tai jopa laittomasta käytöksestä tai toiminnasta. Se on etiikkaa isolla E:llä, ja hyvinvoivan organisaation varmistus. 

Ihmisen käyttäytyminen muuttuu hitaasti, ja osa virheistä ja myös vakavista rikkomuksista voi tapahtua harkitsematta. Tämä ei silti poista hyvän käyttäytymisen ja liiketoiminnan sääntöjä, tietenkään. Mutta kun läikähtää, niin läikähtää, ja tuolloin tarvitaan johtamista ja viestintää apuun.  

Viimeistään nyt kannattaa laittaa kuntoon sisäisen viestinnän prosessit, vastuut ja poikkeustilanteiden hoito. Miten poikkeamista viestitään, ja kuinka työyhteisön kulttuuria ryhdistetään? Entä millä tavalla toivotuista toiminnan muutoksista palkitaan niin, että se sitouttaa ja saa työntekijät tuntemaan ylpeyttä siitä, että saan kuulua juuri tähän porukkaan? Kyse on rehdistä johtamisviestinnästä. 

On selvää, että talon sisällä tapahtuneet mainenotkahdukset jäävät harvoin henkilöstöltä huomaamatta. Siinäkin tapauksessa, että johto ajattelee toisin. Lukuisat tutkimukset osoittavat, että organisaation maine on juuri niin vahva kuin sen todellisuus: millainen työnantaja oikeasti olen ja miten esimerkiksi kohtelen tärkeintä pääomaani – omaa henkilöstöäni. 

Maineen edessä ei voi narrata: jos parannettavaa on, niin se tehdään toiminnan pysyvillä muutoksilla ja niistä viestimällä.  

Monella organisaatiolla on käytössään myös matalamman kynnyksen palautekanava, jonka elinvoimaisuuden ehdottomana ehtona on tietenkin takuuvarma luotettavuus ja anonymiteetti. Yhdessä whistleblowingin kanssa tämä arkisempi palautekanava muodostaa tinkimättömän parivaljakon. 

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi