Yhdessä kulkemista, mutta omilla poluilla – viestintäkumppanuudella pitkäjänteistä ja vaikuttavaa viestintää
Viestintätoimisto Brunnen on perustettu 13 vuotta sitten. Näiden vuosien varrelle on mahtunut varmasti satoja erilaisia viestinnän projekteja, valmennuksia sekä vaikeita kriisiviestintätilanteita, mutta myös useita pitkiä viestintäkumppanuuksia. Osa niistä on jatkunut lähes vuosikymmenen. Mitä viestintäkumppanuudella tarkoitetaan, mitkä ovat onnistumisen avaimet ja mitä hyötyjä yhteistyö tuo yritykselle?
Viestintäkumppanuus tarkoittaa jatkuvaa sopimusta, jossa viestintätoimisto ja asiakasorganisaatio työskentelevät yhdessä pitkäjänteisesti useimmin vuosien ajan. Yhteistyön pääpaino voi olla vain yhdessä viestinnän osa-alueessa, kuten mediaviestinnässä, tai toimenpiteiden kirjo voi olla laajempi ja vaihtelevampi.
Oli yhteistyössä kyse yhdestä tai useammasta palvelusta, kaikissa tapauksissa työ lähtee aina yhteisten strategisten tavoitteiden määrittelystä. Vasta kun iso kuva ja päämäärä on hahmotettu, voidaan laatia niitä tukevat toimenpiteet ja vaikuttavuuden mittarit.
Tavoitteiden määrittelyn lisäksi avainasemassa on työskentelyn prosesseista sopiminen. Pitkän yhteisen polun yksi etu piileekin siinä, että asiakas ja toimisto pystyvät hiomaan juuri heidän välistään yhteistyötä parhaiten palvelevat työtavat ja käytänteet. Tämä tarkoittaa sopimista aina yhteydenpitokanavista yhdessä työstettävien sisältöjen kommentointitapoihin.
Minkälaisia hyötyjä yhteistyö sitten tuo viestintäpalveluja hankkivalle organisaatiolle? Alla listattuna viisi keskeistä hyötyä, joita viestintäkumppanuus voi antaa.
1. Liiketoiminnallinen ymmärrys
Kun toimisto kulkee asiakkaan rinnalla vuosia, nousee liiketoiminnallinen ymmärrys väistämättä vahvalle tasolle. Tämä mahdollistaa entistä räätälöidymmän ja vaikuttavamman viestinnän. Kun ala ja organisaatio ovat tuttuja, toimisto pystyy myös nappaamaan jouhevasti kiinni uusistakin projekteista ja siten säästämään asiakkaan aikaa merkittävästi.
2. Pitkäjänteinen kehittäminen
Viestintäkumppanuudessa työtä ja toimintaa pystytään kehittämään pitkäjänteisesti. Yhteistyön varrella onkin hyvä tasaisin väliajoin pysähtyä tarkastelemaan avoimesti sitä, mikä on toiminut ja mikä vaatii vielä kehittämistä.
3. Tehokkuus
Kun yhdessä hiotut prosessit toimivat, toimisto tietää tarkasti kuinka kauan tietylle toimenpiteelle on varattava aikaa ja miten se on parasta hoitaa. Viimeistellyt prosessit tekevät työskentelystä tehokasta ja organisoitua.
4. Näkökulmat organisaation ulkopuolelta
Viestintäkumppanimallissa kuljetaan kohti yhteistä tavoitetta, mutta kuitenkin aina omilla poluilla. Pitkissä asiakassuhteissa toimisto oppii tuntemaan organisaation, sen liiketoiminnan ja tarpeet, mutta pystyy silti katsomaan asioita laatikon ulkopuolelta ja tuomaan sinne uusia näkemyksiä. Toiselta puolelta pöytää tulevat uudet toimintamallit voivat myös vahvistaa organisaation omaa viestintäyksikköä.
5. Mahdollisuus keskittyä sovittuun
Etäisyys organisaation päivittäisestä arjesta takaa sen, että viestintäkumppani voi käyttää ajan juuri siihen mitä on sovittu. Tämä voi olla esimerkiksi asiakkaan alan ymmärrystä ja aktiivista seurantaa vaativa mediavaikuttaminen, johon on tartuttava juuri silloin kun aihe on tapetilla. Samaan aikaan organisaation oma viestintäyksikkö voi rauhassa keskittyä pöydällään oleviin töihin sekä asiantuntijoidensa tukemiseen.
Toimiston näkökulmasta pitkien kumppanuuksien hienoutena on myös mahdollisuus nähdä organisaation kasvu ja kehitys. Erään pitkään yhteistyötä kanssamme tehneen yrityksen henkilöstö on lähes kymmenkertaistunut yhteistyömme aikana, samalla kun toinen on rohkaistunut kertomaan merkityksellisestä työstään aiempaa avoimemmin. Tällaisissa kumppanuuksissa tuleekin aidosti iloiseksi siitä, miten pitkälle organisaatio on tullut ja kuinka siinä on myös itse saanut kulkea mukana – aina kuitenkin hyödyllisen etäällä.