Brunnen Communications – viestintätoimisto
Brunnenin blogi: Asiantuntijasta ajatusjohtajaksi

Asiantuntijasta ajatusjohtajaksi

Mitä meillä oli ennen Juhana Brotherusta ja llkka Kaukorantaa? No, meillä oli Jussi Hyöty ja Aki Kangasharju. Kaikki neljä ovat hyviä esimerkkejä asiatuntijoista, jotka ovat omalla vuorovaikutuksellaan saavuttaneet ajatusjohtajan aseman. Siinä on monelle ekonomistille tai analyytikolle tavoiteltavaa.

Hyöty ja Kangasharju olivat jo ennen some-aikakautta uutislähetysten haastatelluimpia talouselämän asiantuntijoita. Heitä kuunneltiin ja haluttiin kuulla. Heidän näkemykseensä luotettiin niin arkipäiväisissä kuin merkittävissäkin talouden käänteissä. Olipa kyse sitten verotuksen, korkojen tai inflaation muutosten vaikutuksista ihmisten arkeen tai maailman talouteen, niin Jussi ja Aki osasivat selittää asian niin, että keskivertokuulijakin sen hyvin ymmärsi.

Brotherus ja Kaukoranta ovat hyviä esimerkkejä tämän päivän ekonomisteista, jotka ovat erityisesti somen kautta rakentaneet itsestään ajatusjohtajia. Heitä vaikuttajat, päättäjät ja mediat seuraavat ja siteeraavat. Sen lisäksi, että heillä on vahvat asiantuntijabrändit, vahvistavat he osaltaan huomattavasti myös työnantajiensa Hypon ja SAK:n tunnettuutta ja mielikuvaa.

Kukapa asiantuntija ei haluaisi tulla noteeratuksi alansa ajatusjohtajana. Ja kukapa toimitusjohtaja ei haluaisi muutamaa ajatusjohtajaa rakentamaan organisaationsa tunnettuutta ja mielikuvaa.

Näkyvä ja osaava asiantuntija vahvistaa sidosryhmien luottamusta yritystä kohtaan huomattavasti enemmän kuin isolla rahalla rakennettu ohimenevä kampanja. Asiantuntija on asiantuntijapalveluiden paras myyjä. Hänen sanansa painaa ja häneen luotetaan moninkertaisesti mainontaan verrattuna. Ero uskottavuudessa on sama kuin laatumedian toimituksellisella aineistolla verrattuna samassa mediassa julkaistuun mainokseen.

Vielä joskus kuulee yritysjohtajan arastelevan asiatuntijoidensa esiin nostamista. Pelko pois, asiantuntijaa kannattaa rohkaista ajatusjohtajuuteen! Se on parasta arvonlisää yrityksen brändille, tehokkainta markkinointia palveluille ja vaikuttavinta työntekijämielikuvan vahvistamista.

Ja ennen kaikkea, ajatusjohtajuus tuo jonon yrityksen takaovelle. Hyvä työnantajamielikuva tekee työpaikasta halutun. Jono takaovella tuo puolestaan jonon etuovelle. Asiantuntijapalvelua ostetaan mieluiten alan luotettavimmalta ja arvostetulta asiantuntijalta – ajatusjohtajalta!

Terttu Sopanen

Terttu Sopanen

Brändin rakentaja, viestinnän ja markkinoinnin kehittäjä, jolla on yli 20 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin esimies- ja asiantuntijatehtävistä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi