Case Finavia: Viestinnän läpivalaisu ja mittaaminen – hyödyllisen epämukavaa
Vain muutos on pysyvää ja erityisen vahvasti se on läsnä kansainvälisessä ympäristössä toimivan Finavian arjessa. Suomen lentoasemia operoiva Finavia haluaa jatkuvasti kehittää toimintaansa eikä viestintä voi jäädä tästä kehityksestä. Brunnen auttoi Finaviaa kehittymään viestinnän läpivalaisulla.
Finavia kilpailee monien eurooppalaisten lentoasemien kanssa lentoyhtiöasiakkaista ja etenkin lennolta toiselle vaihtavista matkustajista. Keväällä 2017 Finavian viestinnässä haluttiin tarkastella, tehdäänkö yksikössä oikeita asioita, onko resurssit kohdennettu oikein ja miten toiminnassa päästään seuraavalle tasolle. Mitään varsinaista ongelmaa ei ollut, mutta pitkään yhdessä toimineen tiimin työskentelytapoja haluttiin katsoa uusin silmin.
Avuksi otettiin Brunnenin Läpivalaisu-työkalu, joka on kehitetty nimenomaan viestinnän auditointiin. Toinen tärkeä asia oli viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen, jonka käytössä olleita työkaluja haluttiin kehittää eteenpäin.
Koska viestinnän tehtävä on edistää organisaation strategisia tavoitteita, tarkastelimme läpivalaisussa etenkin sitä, miten hyvin viestintäyksikön toiminta on linjassa yhtiötason tavoitteiden kanssa ja miten se palvelee tätä tehtävää.
Läpivalaisun tärkeimpinä aineistoina toimivat yhtiön strategiset linjaukset sekä syvähaastattelut, joita teimme sekä viestijöille että keskeisille liiketoimintayksiköiden edustajille. Kun strategioita ja käytäntöä peilataan vastakkain, missä tahansa talossa löytyy parantamisen varaa. Jokainen sokeutuu omalle työlleen, joten tarvitaan ulkopuolisia asiantuntijoita havainnoimaan toimintatapoja. Asioiden ytimeen pureutuvat haastattelukysymykset tuottavat aineistoa, josta alkaa pian muodostua yhtenäinen tilannekuva.
Arviomme asiakkaan viestinnän tilasta ei perustu hatusta kiskottuihin näkemyksiin, vaan Brunnenin lahjomattoman pisteytystyökalun käyttöön. Sen avulla raportoimme tulokset, joista asiakas näkee heti, mihin on tartuttava ensimmäiseksi ja toisaalta mitkä ovat hyviä ja vaalittavia asioita.
Viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen otettiin heti työn alle
‒ Jos saatte minut tuntemaan oloni epämukavaksi, niin olette onnistuneet, totesi Finavian viestintäjohtajana vuodesta 2011 vuoden 2017 syksyyn asti toiminut Mikko Saariaho, kun ryhdyimme raportoimaan läpivalaisun tuloksia viestintäyksikön väelle.
Finavian viestijät olivat samaa mieltä kanssamme: paljon on hyvää ja arvokasta, mutta kaikessa tekemisessä on myös parannettavaa. Tuloksista otettiin nopeasti opiksi. Saatiin aikaiseksi konkreettinen lista asioista, joita kannattaisi tehdä toisin, ja moni listalla mainituista asioista voitiin panna toimeen saman tien. Myös viestinnän mittaamista päästiin ajattelemaan uudella tavalla.
Viestinnän vaikuttavuuden mittaamisesta puhutaan paljon, mutta edelleen moni tekee sitä väärin. Meidän brunnenilaisten mielestä oleellista ei ole niinkään oman työn tai mediaosumien määrällinen seuraaminen. Ne eivät vielä kerro vaikuttavuudesta. Oleellisempaa on, millaisia värähdyksiä viestinnän työ aiheuttaa. Missään yhtiössä liiketoiminnan tavoitteita ei saavuteta pelkällä viestinnällä (paitsi ehkä viestintäyhtiöissä), mutta mittaamalla oikeita asioita, viestinnän osuus tuloksen tekemisessä saadaan näkyviin. Lisäksi voidaan tehdä strategista valintaa viestinnän painopisteistä.
Viestinnän läpivalaisu osui Finavialla loistavaan aikaan. Kun Mikko Saariaho lokakuussa 2017 siirtyi uusiin tehtäviin HKScanin viestintäjohtajaksi, hänen seuraajallaan oli edessään selkeä tilannekuva viestinnän toiminnasta. Finavian markkinoinnista ja viestinnästä vastaa nyt Katja Siberg, läpivalaisu on tehnyt hänen työnsä käynnistymisen sujuvammaksi.
‒ Brunnenin läpivalaisusta on ollut paljon apua toiminnan ja fokuksen suunnittelussa ja ohjaamisessa, Katja Siberg kiittelee.
Miten teillä vastataan kysymykseen: Onko viestintänne vaikuttavaa ja kustannustehokasta?