Digimarkkinoinnista vauhtia myyntiin
Toukokuussa vietimme päivän Oulun Nallikarissa, jossa johdimme digimarkkinoinnin valmennuspäivän. Asiakkaamme Suomen Toimitusjohtajakoulu Oy halusi kouluttajaksi kumppanin, jolla on laaja näkemys ja käytännön kokemus tuoreista digimarkkinoinnin ratkaisuista. Olennaista oli b2b-maailman ymmärrys, jossa ratkaisut ovat usein hieman erilaisia kuin kuluttajapuolella.
Valmennettavat edustivat oululaisia yrityksiä, joilla kaikilla on vahva teknologiatausta ja -osaaminen. Brunnen on tottunut työskentelemään monimutkaisten ja teknisten ratkaisujen parissa, joten miljöö ja yleisö tuntuivat heti kotoisan haastavilta!
Valmennettavia kiinnosti erityisesti digimarkkinoinnin mittaaminen. Ratkaisuja on joka sormelle, joten miten niistä osaa valita sen tuottoisimman? Entä millaisia taitoja erottuminen valtavasta bittimassasta vaatii? Miten saan kiteytettyä sanomani? Niin ja kenelle oikein kulloinkin puhun?
Arvioimme yhdessä valmennettavien kanssa digimarkkinoinnin työkaluja, jaoimme kokemuksia ja annoimme suosituksia erilaisiin käyttökohteisiin. Työkalujen valinnassa on hyvä pitää pää kylmänä ja tehdä ratkaisut organisaation koon ja tarpeiden mukaan. Suurimmat ja näkyvimmät palveluntarjoajat eivät ole aina parhaita.
Määrittelimme erilaisia ostajatyyppejä, joista yksi oli Niilo Nokia. Päättelimme, että Niilolla on erilaisia motivaattoreita, jotka saavat hänet innostumaan työssään. Hänellä on kuitenkin myös huolia, joiden ratkaiseminen on valmennettaviemme osaamisen ydintä. Oleellista on löytää sopiva digimarkkinoinnin koneisto, jolla saatetaan käsitys tästä tarjonnasta Niilon tietoisuuteen. Vaikuttavuuden mittaaminen on Brunnenin syvintä osaamista. Kaikki lähtee yksiselitteisen ja numeerisesti mitattavan liiketoiminnan tavoitteen määrittelemisestä. Vasta sitten voidaan siirtyä digimarkkinoinnin tavoitteiden tunnistamiseen ja oikeiden mittareiden valintaan. Olikin odotettua, että mittarointi oli yksi avainteemoista ja tavoitteenamme oli auttaa valmennettavat tämän työn alkuun.
Saimme valmennuksesta erittäin hyvän palautteen. Kiitos Oulu, tästä on ilo jatkaa.