Brunnen Communications – viestintätoimisto

Haetko uudistajaa vai turvallista toteuttajaa?

Julkisissa hankinnoissa on menty parempaan suuntaan ja viestintätoimistojen todelliselle osaamiselle annetaan aiempaa enemmän tilaa. Paljon on silti vielä tekemistä. Liian usein törmään siihen, että tilaaja on rajannut ankaran tarkasti toimistolta vaadittavan osaamisen, vaikka tilaaja ei ole itse viestinnän ammattilainen.

Me olemme joutuneet aika usein vetäytymään julkisista kilpailutuksista. Se on erityisen harmillista silloin, kun tilaajan tarve osuu suoraan osaamisemme ytimeen. Innostumme ja alamme suunnitella tarjouksen tekemistä. Kunnes pam, tapahtuu törmäys. Tilaaja vaatiikin toimistolta joitakin sellaisia ominaisuuksia, joilla ei ole mitään tekemistä hankinnan kohteen ja hankinnan onnistumisen kanssa.

Esimerkiksi tilaaja määrittelee, että tarjoajan tiimiläisillä tulee olla vähintään 5 vuoden kokemus vaativissa muutosviestinnän hankkeissa. Kokemus on pitänyt hankkia viestintätoimistossa. Työskentelyä organisaatiossa ei hyväksytä. Ei siinäkään tapauksessa, jossa toimiston asiantuntija olisi johtanut 2 vuotta vaikeaa muutoshanketta ennen toimistossa aloittamista.

On sääli, että maassamme jää paljon sellaista osaamista käyttämättä, jota moni organisaatio kipeästi tarvitsisi. Brunnenissa työskentelee väkeä, joka on aina innostunut oppimaan uutta ja siksi seuraamme herkeämättä alan uusia tuulia ja ilmiöitä. Testaamme ajatuksia, viemme asiakkaalle uutta pohdittavaa, rohkenemme kokeilla ja luoda uusia viestinnän toimintamalleja.

Toivon, että tällaista kokeilemisen kulttuuria viljeltäisiin entistä enemmän myös julkisten hankintojen maailmassa. Anna toimiston näyttää kyntensä, äläkä takerru epäolennaisiin pikkumaisuuksiin. Tavoitteenahan on yhteinen onnistuminen, jossa molempien osapuolten osaaminen kuuluu ja saa loistaa.

Ja jos tarjouspyynnön laatiminen arveluttaa, käytä apuna puolueetonta asiantuntijaa. Ei ole häpeä olla tietämätön, mutta on häpeä olla myöntämättä sitä edes itselleen.

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi