Kiinteistömaailma hyödynsi hackathonissa räätälöityä digiviestintää
Valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju Kiinteistömaailma haluaa tehdä asunnonvaihdosta mahdollisimman helppoa ja turvallista.
Ketju pyrkiikin kehittämään palveluitaan päivä päivältä paremmiksi. Esimerkki viestinnän hyödyntämisestä palvelukokemuksessa on tapa, jolla Kiinteistömaailmassa on valjastettu videoesittelyt osaksi jokaista asuntokauppaa.
Ketjussa havahduttiin kuitenkin siihen, että videot ovat vasta ensiaskel kohti tulevaisuuden tarpeita, joita digitalisaatio luo. Haasteeseen vastattiin tapahtumalla, jonka digiviestinnästä Brunnen vastasi.
Kiinteistömaailman vastaus digitalisaatioon oli palvelumuotoilu-hackathon
Kiinteistömaailmassa tiedetään, että kiinteistönvälitys ei tule pysymään ennallaan.
Päätettiin järjestää ”Asunto vaihtoon 2.0” -palvelumuotoilu-hackathon, jossa Kiinteistömaailman järjestäjäkumppanina toimi digitaaliseen palvelumuotoiluun erikoistunut Futurice. Tapahtuman osallistujat olivat tekniikan, taiteen ja suunnittelun sekä liiketoiminnan opiskelijoita.
Hackathon on eräänlainen ideariihi, jossa osallistujat ideoivat uusia liiketoimintamalleja valmiin aikarajan ja aiheen ympärillä. Tapahtuman vetäjän, Risto Sarvaksen, vastaava ”Digital Service Creation” -kurssi on valittu yhdeksi Aalto-yliopiston parhaista kursseista parikin kertaa.
Brunnen vastasi hackathonin viestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta
Viestinnällisesti tapahtuman tavoitteena oli vahvistaa Kiinteistömaailman tunnettuutta alan aktiivisena uudistajana. Onhan ketjulla aito halu uudistua ja toimia suunnannäyttäjänä alan muille toimijoille. Lisäksi haluttiin luoda sopivasti pöhinää aiheen ympärille somessa.
Brunnen vastasi hackathonin viestinnästä erityisesti digitaalisessa viestintäympäristössä. Viestintäsuunnitelmassa huomioitiin tapahtuman tavoitteet ja määriteltiin mittarit. Näiden pohjalta suunniteltiin sisältöä, joka linkittyy julkisen keskustelun tärkeimpiin teemoihin ja joka antaa lisäarvoa aiheesta kiinnostuneille yleisöille.
Somesta otettiin kaikki irti erillisen livesuunnitelman avulla
Hackathonin viestintää toteutettiin erilaisissa verkkoympäristöissä, kuten Kiinteistömaailman verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi luotiin erillinen livesuunnitelma, jonka avulla somea hyödynnettiin täysipainoisesti tapahtuman aikana.
Livesuunnitelmasta erityisen teki Periscope, joka otettiin hackathonin yhteydessä Kiinteistömaailmassa käyttöön ensimmäistä kertaa. Sovellus mahdollistaa live-videolähetysten tekemisen älypuhelimella ja niiden jakamisen suoraan Twitteriin. Tapahtumasta tehtiinkin useampi Periscope-lähetys, joiden avulla kuka tahansa saattoi tutustua järjestäjiin ja osallistujiin sekä kurkata tapahtuman kulisseihin.
Tavoitteet saavutettiin räätälöidyllä digiviestinnällä
Hackathonin digiviestinnällä saavutettiin tavoitteiden mukaisia tuloksia. Some-viestinnällä luotiin hyvin vuorovaikutusta eri yleisöjen kanssa ja pelkästään Kiinteistömaailman omat tapahtuman aiheisiin liittyvät julkaisut tavoittivat yli 127.000 yksilöllistä katselukertaa ilman ostettua näkyvyyttä.
Samalla Kiinteistömaailma otti paikkansa suomalaisten Periscopea hyödyntävien yritysten joukossa eli paikassa, jossa edelläkävijän onkin hyvä olla.
PS. Sisältöjä ja keskustelua tapahtumasta löydät esimerkiksi Twitteristä tunnisteella #asuntohack.