Brunnen Communications – viestintätoimisto
Brunnenin blogi: Brunnen laati Perheyritysten liitolle kriisiviestintäsuunnitelman

Perheyritysten liitossa kriisiviestintävalmius takaa mielenrauhan

Perheyritysten liiton kriisiviestintävalmius haluttiin nostaa uudelle tasolle. Liitto halusi saada laajemman näkemyksen myös siitä, mihin kannattaa varautua. Laadimme uhkaskenaarioiden pohjalta kriisiviestintäsuunnitelman, jota toimiston väki testasi ja omaksui kuumottavassa simulaatioharjoituksessa.

Yhteinen varautuminen tuo mielenrauhaa. Vaikka organisaatiossa olisikin kriisiviestinnän osaamista, on tärkeää luoda yhteinen käsitys toimintatavoista ja rooleista.

Perheyritysten liitolla on hyvä maine ja julkisuuskuva kunnossa, mutta poikkeusviestintää edellyttävä tilanne voi syntyä myös täysin ilman omaa syytä. Ulkoa tulevia tilanteita on haastavaa hahmottaa ja sisäisille vaaratekijöille on helppo sokeutua. Ulkopuolinen yhteistyökumppani auttaa arvioimaan, minkälaisia tilanteita voi olla edessä. Hyvä kriisiviestintäsuunnitelma valmistaa avainhenkilöitä entistä paremmin tunnistamaan uhkaavan poikkeustilanteen jo ennen kuin se eskaloituu kriisiksi.

Kriisiviestintäsuunnitelma on lyhyt kuvaus periaatteista ja toimintatavoista, joita noudatetaan akuutissa tilanteessa. Koska poikkeuksellinen tilanne herkästi lamauttaa ajattelua, selkeät ohjeet ovat tarpeen. Tärkeintä on muodostaa yhteinen tilannekuva, jotta voidaan arvioida tilanteen vakavuutta.

Ennen kriisiviestinnän simulaatiota pyysimme henkilöstöä arvioimaan liiton kriisiviestintävalmiutta ja kertomaan odotuksistaan valmennuksen suhteen. Valmiudet todettiin suhteellisen hyviksi, mutta roolitukseen, toimintatapoihin ja yleiseen kriisitietoisuuteen toivottiin lisää eväitä. Toiveena oli, että ”kriisin hetkellä jokaisella olisi ymmärrys, mitä pitää tehdä, kenelle pitää viestiä.”

– Erityisesti julkisuuskriiseihin liittyen todella tärkeä teema on kyky arvioida, mikä on riski tilanteen eskaloitumiselle, kuului eräs vastaus.

Simulaatioharjoitukseen kehitimme uutisaiheen, jossa oli aineksia vakavaan mainekriisiin. Liitto joutui ottamaan kantaa kuvitteellisen yrityksen toimintatapaan ja samalla tasapainoilemaan jäsentensä edunvalvonnan ja yleisen edun välillä.

– Kollegat kiittivät spontaanisti hyödylliseksi ja antoisaksi koulutukseksi. Saimme tiiviisti ja tehokkaasti vedetystä työpajasta paljon irti ja uutta ajateltavaa, totesi Perheyritysten liiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Johanna Vesikallio.

 

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi