Tulen ja jään laji – mediaviestintään liittyy aina tietty epävarmuus
Journalistin kumppanina työskentelevältä viestinnän ammattilaiselta vaaditaan paljon. Tarkka ymmärrys median lukijoista tai seuraajista on vasta alkua. Todellisen viestinnän ammattilaisen tunnistaa siitä, että hänellä on pistämätön taju journalistin tavasta taustoittaa tai uutisoida. Sekä ehdoton keskinäinen kunnioitus mediakumppanin kanssa.
Mediatyö pitää herkkänä kokeneenkin viestijän, sillä toisinaan asiakkaat erehtyvät pitämään julkaistuja juttuja ainoana mediatyön onnistumisen mittarina. Todellisuudessa työmme on pitkäjänteistä, suhdanneherkkää sekä aikaa ja paneutumista vaativaa. Siihen liittyy paljon näkymättömiin jäävää arjen tekemistä, jota ei voi mitata vain mainintoina mediassa. Ennen kaikkea mediaviestintä onkin ihmistyötä, jossa tunneäly ja tilannetaju ratkaisevat. Onnistumisen ytimessä on hovimestaritasoinen asiakaspalvelu.
Suomalaisilla toimittajilla on maailman korkeimpiin kuuluva ammatillinen integriteetti. He kirjoittavat uutisista, jotka ovat aidosti uutisoimisen arvoisia, ja he ovat puolueettomia. Toimittajat ovat tarkkoja aiheiden kaupallisuudesta, ja suhtautuvat terveen kriittisesti heidän eteensä tulleisiin juttumahdollisuuksiin. Uutiskulmaksi ei koskaan riitä, että aihe on yritykselle itselleen tärkeä – uusi palvelu tai tuote harvoin kiinnostaa sellaisenaan.
Aiheen on tarjottava median yleisölle kiistatta arvokasta sisältöä, ja siinä on oltava erilaisia näkökulmia. Hyvässä jutussa näkyy aina arvostus yleisöä – siis median tilaajia – kohtaan.
Jokainen, joka työskentelee median kanssa, tietää, että yhteistyön onnistumista ei sovi mitata yksisilmäisesti julkaistujen juttujen määrällä. Katse tulee suunnata ennemminkin kohti horisonttia, ja vaikuttavuuden kokonaiskuvaa: paljonko toimialastani ymmärretään, mikä siinä kiinnostaa ja miksi? Nämä kysymykset toimivat hyvänä lähtökohtana innostavien aiheiden miettimisessä.
Mediavaikuttamiseen – kuten kaikkeen viestintään – liittyy aina tietty epävarmuus.
Sitä voisi verrata purjehtimiseen – voit tehdä miten hyvän matkasuunnitelman tahansa, varmistaa kaikki varusteet ja välineet, ja silti, silti, sää voi muuttua, tuuli voi loppua äkisti, kääntyä tai yltyä myrskyksi. Mediaviestinnässä voit tehdä kaiken niin hyvin kuin taitaa, ja sitten joku uutispäivän yllätys kääntääkin kelkan. Näin siinä kävi tällä kertaa, mutta ei lannistuta, sillä tehty työ ei silti ole mennyt hukkaan!