Meren takaa löytyi vaikuttavamman viestinnän keinoja
Palasin hiljan maailman johtavasta viestintätoimistojen konferenssista Washingtonista. PRovoke2019:n yli 350 kollegaa eri puolilta maailmaa antoivat paljon, kuten asiansa ja esiintymisen osaavat alan parhaat paneelikeskustelijat ja puhujatkin. Mitkä asiat nousivat eniten esille? Mitä tulee ottaa huomioon, jos haluaa tehdä vaikuttavaa viestintää?
Koko maailma puhuu vaikuttavasta viestinnästä, mutta mitä se on? Pohdin asiaa ja kokosin PRovoke19 -konferenssissa esiin tulleet ajatukseni kuuden kohdan listaksi.
Tässä olennaiset havaintoni kaikin puolin antoisasta sisällöstä:
- Perusta kaikki työsi mittaamiselle. Ilman numeerisia parametrejä jäät auttamatta muiden liiketoiminnan funktioiden jalkoihin. Jos et mittaa niin et voi tietää, mitä teet viestinnässä oikein, mitä väärin ja mitä turhaan. Moni johtaja kaipaa viestijöiltä älyllisempää keskustelua rahan käytölle.
- Käytä aikaa yleisöjen tunnistamiseen. Ei ole olemassa vain massamaisia yleisöjoukkoja, vaan asiakkaasi ovat jakautuneet mikro- ja jopa nanoyleisöiksi. Paneudu heidän motiiveihinsa ja laadi vaikuttamisen strategia motiiveja vastaamaan.
- Sisältöä ei uhkaa kuolema, päinvastoin. Tässä informaatiotulituksen maailmassa sisältöön on käytettävä riittävästi aikaa. Viesti mieluummin vähän vähemmän, mutta harkiten. Ei kannata olla koko ajan äänessä ilman vaikuttavaa sanottavaa. Kaikki eivät ole syntyessään arvoa tuovia keskustelijoita, mutta treeni auttaa.
- Vaikeimpia päätöksiä ei voi lukea suoraan datasta tai analytiikasta. Tarvitaan tunneälyä, tilannetajua ja viestinnän ymmärrystä.
- Liian harva organisaatio ja brändi ovat miettineet ydinmerkitystään. Toiminta ja viestintä raapivat vain pintaa, ja jälki on turhaa kohinaa. Merkitys löytyy tunnistamalla juuresi ja kuuntelemalla sinulle tärkeitä yleisöjä. Eikä merkityksestä viestitä kampanjalla. Et kai halua sortua ’purpose-washingiin’?
- Ylipolitisoituneessa maailmassa ammattitaitoisen, läpinäkyvän ja totuudellisen viestinnän merkitys on korvaamaton. Samaan aikaan kaikkien saatavilla oleva viestintäteknologia rohkaisee ihmisiä nopeisiin kokeiluihin. Rohkeus tuo huteja ja ennakoimattomuutta. Viestintä jälleen tässä strategisessa asemassa.
Brunnen Communications on taas monta mittaa vahvempi, kun viimeisimmät viestinnän näkemykset alan suurilta markkinoilta on nyt kerätty ja analysoitu. Kirjoitan ajatuksistani ja näkemyksistäni vielä lisää ja keskustelen mielelläni esiinnousseista asioista kanssanne. Ollaan kuulolla!