Miten on, saisiko olla uteliaisuudella vai ilman?
Maailma on täynnä vakiintunutta tietoa ja mahdollisesti sen päälle rakentuvaa uutta tietoa. Maailma on myös täynnä tavanomaisuutta ja poikkeuksellista. Totutussa ei ole sinällään mitään vikaa, paitsi viestinnässä. Viestinnässä nimittäin tavanomaisuus ei kosketa.
Viestijän kärkiominaisuus onkin uteliaisuus. Utelias välttää konventionaalista ”näin on ollut aina tapana tehdä” -ajatusta, sillä se ajaa helposti mukavuusalueelle. Ja mukavuusalue tuottaa lisää mukavuutta ja harvoin mitään uutta.
Uteliaisuudesta ei puhuta riittävästi. Aikamme henki on juuri nyt herkkä ja valvova. Valvomme tarkoin, mitä toinen sanoo ja sanoitamme mielessämme vastausta jo ennen kuin toinen saa sanotuksi asiansa loppuun. Usein kyse on yksipuolisesta, joskus myös toista osapuolta kunnioittamattomasta vuorovaikutuksesta. Tapa ei kannusta millään tavalla kokeilemaan ja ajattelemaan tavanomaisesta poiketen. Se kannustaa vaikenemaan ja olemaan huomaamaton.
Ratkaisuhakuisuus vie aina pisimmälle
Ajan ilmiönä on toki myös vaikuttajamarkkinointi. Tuo paljon puhuttu muotikäsite, joka saattaa olla vielä monelle vähän epäselvä. Yksinkertaisimmillaan kyse on useimmiten verkossa viestivistä mielipidevaikuttajista, jotka tuovat määrätietoisesti esille omia ajatuksiaan. Toiset voimakkaammin ja yksipuolisemmin, salamannopeasti ja usein vähemmän harkiten. Toiset tarjoamalla tutkimustietoa, omia pohdintoja ja rohkeitakin ratkaisuja. Otatko uteliaisuudella vai ilman?
Uskon, että sanomaansa vakavasti suhtautuvat asiansa osaajat erottuvat jatkossa entistä enemmän edukseen. Sillä he ovat uteliaita ja rohkeita pistämään itsensä likoon heille tärkeän asian puolesta. He ovat myös valmiita tutkimaan uudelleen aikaisempia ratkaisujaan.
Oletko utelias kehittäjä vai kiihkeä kilpailija?
Utelias kehittäjä haluaa oppia uutta ja ymmärtää, että avoin viestintä vie lähtökohtaisesti aina parempaan suuntaan. Kilpailija taas keskittyy toisten taklaamiseen ja yksipuoliseen, voimakkaaseen viestintään. Huom! Nyt en tarkoita tässä sitä, että kaikki voimakkaan mielipiteen omaavat ja siitä räiskyvästi kertovat olisivat hankalia tyyppejä. Sen sijaan uskon, että kausittainen itsearviointi tekee meille kaikille hyvää.
Kun annat uteliaisuudelle mahdollisuuden, annat mahdollisuuden myös hyvälle viestinnälle.
Jos haluat tietää, vastaako talosi viestinnän taso tämän päivän ja huomisen vaatimuksiin, niin katso viestinnän läpivalaisu -palvelumme.