Muokkaa mittarisi muuttuneiden odotusten mukaisiksi
Mennyt kevät ja kesä muuttivat monia viestintäyksikön rutiineja. Vaativina aikoina saattaa tulla kiusaus oikaista ja ajatella, että tartun strategisempiin asioihin sitten joskus. Yksi tuollainen strateginen ja vielä vähän työlääksi koettu asia on viestinnän vaikuttavuuden evaluointi.
Viimeisen vuoden ajan viestinnän oikeanlainen mittaaminen on ollut yksi tärkeimpiä kehitettäviä asioita useissa taloissa. Kun ulkoinen toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi, on viestinnän vaikuttavuuden ymmärtäminen entistä tärkeämpää. Miksi? Siksi, että kun organisaation rutiinit ovat järkkyneet, niin johto helposti lappaa viestintäasiantuntijoille kaiken edes hitusen viestinnältä haiskahtavan.
Lopputuloksena on räikeä sekametelisoppa, joka ei tuota muuta kuin uupuneita ihmisiä, välinpitämättömiä sidosryhmiä ja – vaikuttamatonta viestintää. Strategiseksi määritelty funktio on muuttunut sihteeripalveluksi.
Tarkasta mittarisi tähän päivään
Syksyllä kannattaa käyttää aikaa siihen, että laaditut mittarit evaluoidaan uudestaan. Onhan ulkoinen toimintaympäristö monilta osin kovin erilainen kuin ennen pandemiaa.
Pysähdy siis seuraavien kysymysten äärelle:
- Ovatko sinulle olennaiset sidosryhmät muuttuneet?
- Onko heidän tapansa hakea tietoa ja tehdä päätöksiä erilainen kuin ennen?
- Ovatko heidän odotuksensa teitä kohtaan vaihtuneet?
- Tulisiko organisaatiosi määritellä keskusteluasemansa uudella tavalla?
- Ovatko organisaatiosi liiketoiminnan tavoitteet muuttuneet tai muuttumassa?
Jos vastaus on yhteenkään kysymykseen kyllä, niin päivitä mittaristo vastaamaan poikkeustilanteen muovaamaa aikaa. Osa muutoksista ovat nimittäin jääneet pysyviksi, joten vanhat viestinnän keinot eivät ole enää yhtä vaikuttavia kuin ennen. Kannattaa etsiä vastausta siihen, miten ankkuroit viestintäsi yleisöjesi muuttuneisiin odotuksiin ja miten pidät nenän pinnalla silloin, kun rantaa ei tunnu näkyvän.
Tutustu strategisen viestinnän palveluihimme täältä ja ota yhteyttä!