Organisaatiokulttuuri on rullaavan strategian notkea tukiranka
Kun maailma ympärillämme muuttuu vauhdilla, tarvitaan mukautumiskykyä, tulevaisuudenuskoa ja sitkeyttä, ei vain yksilöiden vaan kokonaisten organisaatioiden tasolla. Kaikkia toimintaympäristön muutoksia ei ole mahdollista ennakoida, mutta organisaation reagointikykyä ja työyhteisön kulttuuria voi kehittää niin, että työntekijöillä on valmiuksia sopeutua suunnanmuutoksiin sekä ymmärtää organisaation päivittyvää strategiaa.
Kymmenen vuoden strategiakaudet taitavat olla taakse jäänyttä aikaa. Viisikin vuotta tuntuu jo melko pitkälle strategiaksi lukitulle ajanjaksolle. Makroekonomisten voimien liikehdintä, muuttuva liiketoimintaympäristö ja sidosryhmien reaktiot vaativat jokaisen organisaation johdolta strategisen tason ennakointia sekä valmiutta tarkastella omia strategioitaan aktiivisesti. Moni organisaatio onkin omaksunut käyttöönsä rullaavan strategian, jossa strategiaa päivitetään esimerkiksi vuosittain. Se puolestaan vaatii johdolta ja koko organisaatiolta ketteryyttä ja muutoskestävää työyhteisökulttuuria.
Viestintä auttaa strategiaa toteutumaan organisaatiossa
Me puhumme Brunnenissa paljon liiketoiminnan ja viestinnän liitosta. Kun viestintäjohto on mukana päättämässä organisaation yhteisestä strategiasta, sillä on mahdollisuus kirkastaa strategiaa ja tehdä siitä ymmärrettävämpää. Silloin strategiasta viestiminen on käytännönläheisempää, ohjaavampaa ja innostavampaa. Selkeää ja sidosryhmät huomioivaa viestintää tarvitaan vision ja merkityksen paketoinnissa helpommin omaksuttavaan ja innostavaan muotoon.
Kun strategia on rullaava, johtamisviestintä on entistäkin tärkeämpää. Viestinnän strategiset linjaukset elävät strategian mukana, ja varmistavat viestinnän johdonmukaisen suunnan ja resurssien painotukset. Erityisesti työyhteisöviestintä edellyttää resursseja, sillä selkeä ja inspiroiva työyhteisöviestintä saa ihmiset ymmärtämään, sitoutumaan ja toteuttamaan yhteistä strategiaa. Ja kun strategiaa tarkistetaan rullaavasti, muutoksetkin on helpompi ottaa vastaan ja omaksua.
Kulttuuri elää jokaisessa kohtaamisessa
Muutoskestävässä organisaatiossa kulttuuri on selkäranka, joka tukee ja kantaa strategiaa. Kuten ihmiskehossakin, sen tarjoama tuki riippuu siitä, miten työyhteisö on saanut tarvitsemaansa liikettä, lepoa ja ravinteita. Perusravinteiden lisäksi yhteisöön tarvitaan lisäravinteeksi luottamusta. Työntekijöiden luottamusta organisaatiotasi kohtaan onkin mahdollista johtaa ja tukea suunnitelmallisella viestinnällä.
Kulttuurin rakentaminen ei ole koskaan yksin viestinnän tehtävä, vaan se on koko organisaation kattava yhteinen ja päivittäinen työ. Kaikki lähtee esimerkkinä toimivasta johdosta, joka poistaa esteitä ja luo mahdollisuuksia. Lisäksi tarvitaan viestinnän, HR:n ja työyhteisön avainjäsenten johdonmukaista yhteistyötä. Resilienssiä työyhteisöä rakennetaankin jokaisessa arkisessa teossa ja kohtaamisessa.