Brunnen Communications – viestintätoimisto
Kuvituskuva

PRBI-barometri: kuluva vuosi 2023 nostaa odotuksia viestinnän eettisyydestä

Vuoden 2022 vakavien käännekohtien – Venäjän hyökkäyssodan, energiakriisin, epävarmojen talousnäkymien – vaikutukset tuntuvat edelleen ympäri maailman. Ne heijastuvat myös viestintätoimistojen globaaliin toimintaympäristöön ja asiakasorganisaatioiden viestintätarpeisiin. Vuonna 2023 erityisesti mediasuhteille, strategiselle osaamiselle ja sisällöntuotannolle on kysyntää.

Tulokset käyvät ilmi vuosittain toteuttamastamme PRBI-barometrista, jossa selvitimme yli 40 maan viestintätoimistojen näkemyksen viestintäpalveluiden kysynnän muutoksista ja painopisteistä. Maantieteellisestä sijainnistaan riippumatta suurin osa (46,7 %) viestintätoimistoista uskoo palveluidensa kysynnän kasvavan verrattuna vuoteen 2022. Asiakkaiden viestintäbudjetit kuitenkin pysyvät vastaajien mukaan joko ennallaan tai nousevat hieman.

PRBI-barometrin tuoreet tulokset osoittavat, että viestintätoimistojen asiakkaat arvostavat edelleen mediasuhteiden hallintaa sekä tavoitteellisen ja vaikuttavan strategisen viestinnän osaamista. Harvalla asiakasorganisaatiolla arvoidaan olevan niihin soveltuvaa erityisosaamista tai työkaluja. Epävarmassa toimintaympäristössä organisaatiot tarvitsevat erityistä tukea maineen ja luottamuksen kestävään rakentamiseen.

Ennakoimattomina aikoina viestintään investointi on perusteltua ja kauaskantoista. Sidosryhmät tukeutuvat niihin organisaatioihin, jotka osaavat sanoittaa epävarman ajan ja näyttää suuntaa ajan läpi. Sen vuoksi viestintää ei ole viisasta jättää vain yksittäiseksi projektiksi, vaan se tulee kytkeä strategiseksi osaksi koko organisaation toimintaa. On ilahduttavaa, että yhä useammat asiakkaat näkevät juuri tällaisissa kokonaisuuksissa viestintätoimistojen arvon – kumppanin, joka auttaa tekemään strategisia valintoja, joiden vaikuttavuus voidaan myös todentaa”, Brunnenin perustaja ja partneri Taru Nikulainen arvioi.

Viestintätoimistot ympäri maailmaa arvioivat tämän vuoden kysytyimmiksi palveluiksi mediasuhteet (63,2 %) ja viestintästrategiat (57,9 %). Edellisvuodesta poiketen kolmanneksi kysytyimmäksi palveluksi nousi sisällöntuotanto (57,9 %). Lisäksi listaukseen kärkisijan tuntumaan nousivat muutosviestintä ja työyhteisöviestintä.

Laadukasta ja tavoitteellista sisällöntuotantoa ei pidä aliarvoida, vaikka sitä pidetään helposti vähän tylsänä viestintätoimistojen peruskaurana. Hyvin suunnitellut ja tehdyt, sekä ennen kaikkea tavoitteelliset sisällöt vaativat usein sekä osaamista että resursseja, joita asiakasorganisaatiosta saattaa uupua”, Nikulainen muistuttaa.

Viestinnän eettisyys entistä tärkeämpää

Tuoreessa kyselyssä nousi esiin viestinnän eettisyys. Vastaajista yli puolet (56,3 %) koki viestinnän eettiset kysymykset sekä asiakastyön eettisyyden tärkeinä tai erittäin tärkeinä asioina. Kuratoimattoman tietomäärän keskellä viestinnän ja viestinnän ammattilaisten integriteetillä eli lahjomattomuudella koetaan olevan suuri merkitys.

Viestintätoimistot ovat paljon vartijoina. Niissä muovataan viestejä organisaatioiden sidosryhmille, ja sitä kautta usein myös suurelle yleisölle. On kriittisen tärkeää, että me itse tunnistamme oman roolimme ja siihen liittyvän vastuumme saamamme tiedon oikeellisuudesta ja toimintamme läpinäkyvyydestä. Puhumattakaan siitä, että me myös käytämme tietoa oikein. Olen ylpeä, että verkostoomme kuuluvat yrittäjävetoiset toimistot ovat yhtä mieltä tästä näkemyksestä, ja kokevat eettisen työskentelyn ja asiakaspalvelun edistämisen tärkeäksi”, Nikulainen iloitsee.

Kansainvälinen PRBI-barometri palvelee päättäjiä

Brunnen lanseerasi kansainvälisen viestintäbarometrin vuonna 2020. Barometri auttaa viestintäpalveluita ostavia päättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan kansainvälisesti ja mitä päättäjät odottavat viestintätoimistoilta. Kyselytutkimuksella kerätty data helpottaa asiakkaita arvioimaan omaa osaamistaan ja viestinnän painopisteiden kriittistä tarkistelua. Samalla barometri kirittää palveluiden tarjoajia eli viestintätoimistoja kehittämään palveluitaan ja palvelemaan asiakkaitaan entistä laadukkaammin.

Olemme kansainvälisen PR Boutiques International -verkoston ainoa suomalaisjäsen, ja barometrin avulla saamme ensiarvoista tietoa siitä, mitä asiakkaat toivovat ja tarvitsevat tänä vuonna viestintätoimistoilta. Barometri antaa hyvän globaalin läpileikkauksen toimialastamme, sillä siihen vastasivat kansainvälisen verkostomme PR Boutiques Internationalin jäsentoimistot yli 40 maasta”, Brunnenin Nikulainen kertoo.

Brunnen julkaisee barometrin aina vuoden välein, seuraavan kerran keväällä 2024.

PR Boutiques International (PRBI) on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot, jotka hyödyntävät toistensa osaamista aktiivisesti.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi