PRBI-barometri: viestinnän vaikuttavuuden vaatimukset kasvavat
Tuoreen PRBI-barometrin mukaan viestinnältä vaaditaan todennettua vaikuttavuutta yhä enemmän. Viestintätoimisto Brunnen Communicationsin kansainvälisessä viestintätoimistojen verkostossa PR Boutiques Internationalissa lanseeraaman selvityksen mukaan viestinnän vaikuttavuuden mittaamisen merkitys on maailmalla kasvanut. Sen uskotaan näkyvän yritysten viestintäbudjeteissa pienellä viiveellä. Puolet kyselyyn vastanneista viestintätoimistoista arvioi, että viestintäpalvelujen kysyntä lisääntyy vuonna 2021. Puolet vastaajista näkee, että viestintäbudjetit pysyvän ennallaan.
Viestintätoimisto Brunnen aloitti joulukuussa 2020 kansainvälisen barometrin julkaisemisen. Se auttaa viestintäpalveluiden ostopäättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan ja mitä päättäjät odottavat viestinnällä vaikuttavuudelta vuonna 2021. Kyselytutkimuksella kerätty data kertoo viestintäpalveluita harkitseville ja niitä käyttäville päättäjille siitä, millainen viestinnän osaaminen koetaan kriittisimmäksi ja mihin tarvitaan lisää osaamista.
”Kansainvälisen PR Boutiques International -verkoston ainoana suomalaisjäsenenä saamme barometrin avulla ensiarvoista tietoa siitä, mitä viestinnältä vuonna 2021 odotetaan ja miten asiakkaat haluaisivat kytkeä viestinnän strategisiin tavoitteisiinsa. Barometriin vastasi lähes 30 toimistoa eri puolilta maailmaa”, Brunnenin toimitusjohtaja Taru Nikulainen kertoo.
Jatkossa Brunnen julkaisee barometrin vuoden välein, seuraavan kerran alkuvuonna 2022.
Selvityksen mukaan asiakkaat kokevat tärkeimmiksi viestintätoimistopalveluiksi mediasuhteet (70 %) ja strategisen konsultoinnin (65 %). Tämän jälkeen tulevat sosiaalisen median konsultointi (39 %), sisällöntuotanto (30 %) ja poikkeusviestintä (22 %). Viestinnän johtaminen mitattavien tavoitteiden avulla nostaa voimakkaasti päätään, mutta iso osa asiakkaista ei ole vielä tottunut käyttämään tässä toimistojen palveluita.
”Barometri osoitti, että Suomessa ollaan edelläkävijöitä viestinnän vaikuttavuuden mittaamisessa. Täällä jo monet organisaatiot ovat ymmärtäneet viestinnän liiketoimintaa tukevana investointina. Usean organisaation johto odottaa, että viestinnän vaikuttavuuden aste voidaan todentaa strategisella tasolla”, Taru Nikulainen sanoo.
Nikulaisen mukaan viestinnän toimenpiteet tulee aina kytkeä mitattavalla tavalla organisaation strategisiin tavoitteisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että viestinnän eri alueista on löydettävä ne strategiset toimenpiteet, jotka parhaiten auttavat yrityksen strategian toteutumista. Vain siten saadaan karsittua pois vähemmän tärkeät toimenpiteet. Ja vasta sen jälkeen viestinnän asiantuntijoiden resurssit ovat käytössä oikein.
PR Boutiques International on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot, jotka hyödyntävät toistensa osaamista aktiivisesti.
Juttua korjattu 7.12.2021 Brunnen julkaisee jatkossa barometrin vuoden välein ja seuraavan kerran alkuvuodesta 2022, ei kaksi kertaa vuodessa ja seuraavan kerran kesäkuussa 2021, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.