Suhteettoman hyvää viestintää
Monessa organisaatiossa tehdään hienoja asioita, mutta niistä ei osata kertoa kenellekään. Toisissa taas tarina on totuutta ihmeellisempi. Viestinnällä voidaan tehdä paljon, mutta sen on oltava järjellisessä suhteessa itse toimintaan.
Pohdimme hiljattain eräässä työpajassa viestinnän roolia ja asemaa organisaatioissa. Esiin nousi sinänsä yksinkertainen, mutta usein arjessa unohtuva viisaus: viestinnän on vastattava todellisuutta. Tämä on eri asia kuin se, että viestinnän on oltava totuudellista, mikä on alan eettisiä perusasioita.
Kaikki sokeutuvat välillä omalle tekemiselleen. On vaikeaa nähdä kaikkea sitä hyvää ja hienoa, mitä omassa talossa tehdään. Kun se on itselle arkipäivää, ei hoksaa, että juuri ne asiat ovat uutisia. Ja kun esimerkiksi tiimeissä omaksutaan hyviä käytäntöjä, rullataan niiden kanssa eteenpäin ajattelematta, että naapuriyksikkö tai kumppaniorganisaatio voisi hyötyä tästä kokemustiedosta.
Viestinnän ihmiset ovat usein edelläkävijöitä organisaatioissa
Viestijöiden rooliin kuuluu kyseenalaistaa ja katsella avoimin silmin ympärilleen. He etsivät mahdollisuuksia uudistaa toimintaa ja tuoda organisaation osaamista paremmin esiin. Viestintä ei kuitenkaan yksin pysty tähän. Viestinnästä tulee suhteettoman huonoa tai hyvää silloin, kun toiminta ja siitä viestiminen eivät ole synkassa.
Huonoa viestinnästä tulee usein siksi, että tieto ei kulje. Monessa talossa viestintä ei pääse ajoissa mukaan miettimään, mikä on kiinnostavaa ulkopuolisten mielestä tai mistä asioista olisi talon sisällä tärkeää keskustella laajemminkin kuin johtoryhmän kesken. Tällöin viestinnän väki lähtee takamatkalta juoksemaan kiinni vahinkoa, joka on jo tapahtumassa. Ei hyvä.
Välillä taas tehdään suhteettoman hyvää viestintää. Näin käy organisaatioissa, jotka eivät pysty uudistumaan riittävästi ja muuttamaan toimintatapojaan. Viestinnän on kuitenkin annettava ulkomaailman ymmärtää, ettei olla ihan pudottu kelkasta. Mutta organisaation mainetta ei voi jättää yksin viestinnän vastuulle. Kannattaa olla hereillä, jos viestintä alkaa olla suhteettoman hyvää.
Siispä tasapainottakaa viestintä vastaamaan todellisuutta ja todellisuus vastaamaan viestintää.